Terug
Gepubliceerd op 27/06/2025

2025_CBS_01767 - Tijdelijk politiereglement: plaatsen bouwkraan ten behoeve van de renovatie van het administratief centrum, bovenste twee niveaus van het nieuwe gemeentehuis.

College van Burgemeester en Schepenen
vr 27/06/2025 - 09:00 schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Corrie Bemelmans, schepen; Tanja Imbornone, schepen; Zehra Kolkiran, schepen; Dirk Dexters, schepen; Daan Deckers, schepen; Johan Wolk, schepen; Sabine Bervaes, algemeen directeur

Afwezig

Raf Terwingen, burgemeester; Serdar Karali, schepen

Secretaris

Sabine Bervaes, algemeen directeur
2025_CBS_01767 - Tijdelijk politiereglement: plaatsen bouwkraan ten behoeve van de renovatie van het administratief centrum, bovenste twee niveaus van het nieuwe gemeentehuis. 2025_CBS_01767 - Tijdelijk politiereglement: plaatsen bouwkraan ten behoeve van de renovatie van het administratief centrum, bovenste twee niveaus van het nieuwe gemeentehuis.

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Overwegende dat in Maasmechelen, vanaf 5 augustus 2025 de voorbereidende werken zullen starten van de renovatiewerken aan het administratief centrum, de bovenste twee niveaus van het nieuwe gemeentehuis; 

Gelet op de vraag van de aannemer om reeds vanaf 30 juni 2025 de kraanonderdelen te plaatsen op de  parkeerplaatsen in de Deken Bernardstraat langs het administratief centrum;

Overwegende dat vanaf 8 juli 2025 tot en met 10 juli 2025 de  opstelling van de kraan op een oppervlakte van 6 x 6 m gepland staat op een deel van deze parkeerplaatsen; de overige parkeerplaatsen blijven beschikbaar voor bezoekers;

Overwegende dat vanaf 5 augustus 2025 alle parkeerplaatsen tussen de bouwkraan en de uitrit ondergrondse parking administratief centrum zullen ingenomen worden voor het afbakenen van de bouwwerf en de opstelling van de werfmaterialen;

Overwegende dat hiertoe tijdelijke verkeersmaatregelen moeten ingevoerd worden;

Overwegende dat op een later tijdstip een gedeelte openbaar domein tussen de twee ingangen van het nieuwe en oude administratief centrum zal ingenomen worden door de aannemer voor het opstelling van werfmaterieel;

Overwegende dat bij de ingebruikname van het openbaar domein vóór het administratief centrum de doorgang voor de fietsers voor het administratief centrum niet meer mogelijk is en er dan een omleiding wordt voorzien voor hen;

Overwegende dat uit het oogpunt van de veiligheid en het gemak van het verkeer, het noodzakelijk zal zijn verkeersbeperkende maatregelen te nemen;

Overwegende dat dit besluit zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Overwegende dat dit besluit, overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in werking treedt op maandag 30 juni 2025 te 7u.;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het stilstaan en parkeren is verboden:

- vanaf 30 juni 2025 te 7u. tot 8 juli 2025 op de parkeerplaatsen over de volledige diepte van het administratief centrum in de Deken Bernardstraat voor het plaatsen kraanonderdelen;

- van 8 juli 2025 tot en met 10 juli 2025 op een deel van de parkeerplaatsen in de Deken Bernardstraat langs het administratief centrum voor de opstelling van de kraan op een oppervlakte van 6 x 6 m; de overige parkeerplaatsen blijven beschikbaar voor bezoekers;

- vanaf 5 augustus 2025 tot einde van de werf: op de parkeerplaatsen naast het administratief centrum tussen de bouwkraan en de uitrit van de garage onder het administratief centrum voor de ingebruikname als opstelplaats werfmaterialen en het afsluiten van de werfzone met werfhekkens.

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door de verkeersborden E3 (stilstaan- en parkeerverbod).

Artikel 2

Tijdens de ingebruikname van het openbaar domein vóór het administratief centrum tussen de twee ingangen wordt er voor het doorgaand fietsverkeer een omleiding voorzien:

- Heirstraat – Deken Bernardstraat – gewestweg N78 voor het fietsverkeer van Opgrimbie richting campus De Helix;

- Heirstraat – Jagersborgweg – Deken Bernardstraat – Heirstraat voor het fietsverkeer van de Dokter Haubenlaan richting Opgrimbie.

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door de verkeersborden F41 “omleiding+logo fiets”.

Artikel 3

De overtredingen van huidige verordeningen zullen bestraft worden met eenvoudige politiestraffen.  

Artikel 4

Huidige verordening wordt van kracht en zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en treedt in werking op maandag 30 juni 2025.

Artikel 5

Afschriften van huidige verordening zullen overgemaakt worden aan:
 
- de Griffie van de Politierechtbank te Tongeren, afdeling Maaseik;
- de lokale politie Lanaken-Maasmechelen, met zetel Dr. Haubenlaan 2;
- de MUG-dienst te Genk;
- de gemeente Maasmechelen: Brandweer, Beleidscoördinatie, Technische diensten;
- de Lijn Limburg, Grote Breemstraat 4 te 350 Hasselt;
 - de plaatselijke inzamelaars van afvalstoffen:  SITA Maasmechelen en Kringwinkel Maasmechelen.