Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare centra voor Maatschappelijk Welzijn, zoals tot op heden gewijzigd;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 260 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de jaarrekening vastgesteld te worden voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB/2023/1 van 09 juni 2023 betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden;
Overwegende dat de principes van de omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 van 18 september 2020 onverminderd van toepassing blijven;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 (gewijzigd door besluit van de Vlaamse Regering dd. 23/11/2012) inzake de Beleids- en Beheerscyclus van de gemeenten, de OCMW’s en de Provincies;
Gelet op het Ministerieel besluit van 1 oktober 2010, gewijzigd bij Ministerieel besluit van 26 november 2012 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscysclus van lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale provinciale besturen;
Gelet op de eigen bevoegdheden van de OCMW-raad en gemeenteraad tot vaststelling van de jaarrekening 2024;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad tot goedkeuring van de jaarrekening 2024 van het OCMW, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 09 mei 2025 inzake kennisname van de jaarrekening 2024 voor het gedeelte van het OCMW;
Gelet op de jaarrekening 2024 van het OCMW met alle bijlagen;
Gelet op de geïntegreerde jaarrekening 2024 met alle bijlagen;
De OCMW-raad stelt de jaarrekening 2024 voor het gedeelte van het OCMW vast.
De door de OCMW-raad vastgestelde jaarrekening 2024 van het OCMW zal aan de gemeenteraad ter goedkeuring worden voorgelegd.
De geconsolideerde jaarrekening 2024 eindigt met volgende resultaten:
Budgettair resultaat (J2) | -2.210.877 |
Gecumuleerd budgettair resultaat (J2) | 12.222.010 |
Beschikbaar budgettair resultaat (J2) | 9.096.457 |
Autofinancieringsmarge (J2) | 11.015.153 |
Balanstotaal (A=P) (J4) | 306.488.087 |
Overschot/tekort boekjaar (J5) | 1.715.859 |
De gegevens van de jaarrekening 2024 worden overeenkomstig artikel 250 van het Decreet over het lokaal bestuur in digitale vorm overgemaakt aan de Vlaamse Regering.
Van dit besluit wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Het besluit wordt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd, in het bijzonder art. 302 en 303 inzake klachtenbehandeling;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 januari 2019 inzake het goedkeuren van een klachtenreglement voor het gemeentebestuur en OCMW;
Overwegende dat de wijzigingen aan het klachtenreglement minimaal zijn zoals het toevoegen van het digitale klachtenformulier als middel, bijkomende principes inzake neutraliteit en geheimhouding, verduidelijking van de rol van de algemeen directeur als klachtenbehandelaar,.;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW klachten centraal willen registreren en coördineren;
Overwegende het klachtenreglement als bijlage.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het klachtenreglement als bijlage goed en vervangt het bestaande reglement van 29 januari 2019.