Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de bewoners van In de Mool een petitie hebben ingediend bij de dienst Mobiliteit met de vraag tot het invoeren van verkeersbeperkende maatregelen in hun woonwijk;
Overwegende dat de vraag van de bewoners van In de Mool wordt gesteld door de te hoge snelheid van de bestuurders in hun wijk volgens de bewoners; voetgangers en kinderen voelen zich niet veilig door het gebrek aan een voetpad;
Overwegende dat de bewoners van In de Mool vragen om een oplossing;
Overwegende dat er in deze woonwijk veel jonge gezinnen en kinderen wonen;
Overwegende dat de dienst Mobiliteit de situatie ter plaatse is gaan onderzoeken;
Overwegende dat de dienst inderdaad bij meerdere plaatsbezoeken heeft vastgesteld dat er telkens kinderen op straat spelen;
Overwegende dat bij het invoeren van een woonerf automobilisten voorrang dienen te verlenen aan spelende kinderen (terwijl in andere straten spelende kinderen voorrang moeten geven op het gemotoriseerd verkeer); hierdoor zal de snelheid automatisch verlagen;
Overwegende dat de dienst Mobiliteit voorstelt om een woonerf in te voeren in In de Mool vanaf de eerste zijstraat tot en met de derde zijstraat van de woonwijk inclusief de verbindingsweg;
Gelet op de mobiliteitscommissie het voorstel gunstig heeft geadviseerd op 16 mei 2025;
Overwegende dat het schepencollege is akkoord gegaan met dit voorstel;
Overwegende dat het parkeren verboden in een woonerf verboden is, behalve :
- op plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
- op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat;
Overwegende dat er in de verbindingsweg van In de Mool het parkeren op de berm wordt verplicht aan de kant van de woningen met huisnummer 70 tot en met 83;
Overwegende dat de voertuigen in de zijstraten moeten geparkeerd worden in de afgebakende parkeervakken;
Gelet op het feit dat door het invoeren van een woonerf de snelheid beperkt wordt tot maximum 20 km/uur;
Gelet op het feit dat bij het invoeren van een woonerf de voetgangers en fietsers de volledige breedte van de openbare weg mogen gebruiken;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie in totaal wordt geraamd op 400 EUR en kan betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “MOB07 Signalisatie 2251000/020001”;
Overwegende dat hierdoor het aanvullend reglement van de straat "In de Mool", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 september 2024 moet aangepast en terug ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de woonwijk “In de Mool”:
- afbakening Zone 50;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
In de drie insteken van In de Mool, aan weerszijden van de middenberm geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de twee parkeerplaatsen ter hoogte van In de Mool 41, geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de berm van de straat “In de Mool”, aan de kant van huisnummers 70 tot en met 83, geldt:
het is verplicht te parkeren op de berm of op het trottoir;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9e;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
In het gebied woonwijk “In de Mool” vanaf huisnummer 1 tot en met huisnummer 63, begrensd door het kruispunt ter hoogte van de huisnummers 1 en 83 geldt:
het (woon)erf wordt afgebakend. Het begin van het (woon)erf wordt aangeduid; ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F12a;
- verkeersborden F12b.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: "In de Mool" (besluit gemeenteraad van 24 september 2024).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.