Terug
Gepubliceerd op 10/01/2025

2025_CBS_00109 - Tijdelijk politiereglement: wegeniswerken Kruindersweg en gedeelte Oude Baan vanaf 13 januari 2025 (herstelling wegdek en voetpaden). - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 10/01/2025 - 09:00 Schepenzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Raf Terwingen, burgemeester; Serdar Karali, schepen; Corrie Bemelmans, schepen; Tanja Imbornone, schepen; Zehra Kolkiran, schepen; Dirk Dexters, schepen; Daan Deckers, schepen; Johan Wolk, schepen; Sabine Bervaes, algemeen directeur

Secretaris

Sabine Bervaes, algemeen directeur

Voorzitter

Raf Terwingen, burgemeester
2025_CBS_00109 - Tijdelijk politiereglement: wegeniswerken Kruindersweg en gedeelte Oude Baan vanaf 13 januari 2025 (herstelling wegdek en voetpaden). - Goedkeuring 2025_CBS_00109 - Tijdelijk politiereglement: wegeniswerken Kruindersweg en gedeelte Oude Baan vanaf 13 januari 2025 (herstelling wegdek en voetpaden). - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Overwegende dat het wegdek van de Kruindersweg en het gedeelte Oude Baan, vanaf de Pauwengraaf tot en met het kruispunt met de Kruindersweg, en de voetpaden in deze straten dringend hersteld moeten worden;

Overwegende dat aannemer Aertssen Infa nv, Laageind 91 te 2940 Stabroek door het gemeentebestuur werd aangesteld om deze werken uit te voeren;

Overwegende dat de aannemer op maandag 13 januari 2025 start met zijn werkzaamheden, die afhankelijk van de weersomstandigheden in totaal zo’n 12 weken zullen duren;

Overwegende dat de totale werken zijn opgedeeld in 6 fasen, waarvan 4 fasen op de Kruindersweg en 2 fasen op de Oude Baan:

- FASE 1 – vanaf kruispunt Kruindersweg- Oude Baan tot aan Kruindersweg huisnr. 21;

- FASE 2 – vanaf Kruindersweg huisnr. 21 tot en met het kruispunt met de Heikampstraat;

- FASE 3 – Kruindersweg vanaf Heikampstraat tot en met het kruispunt met de Koudenbergstraat;

- FASE 4 – Kruindersweg tussen de Koudenbergstraat en de Koninginnelaan;

- FASE 5 – Oude Baan tussen de Kruindersweg en de Mie Merkenstraat;

- FASE 6 – Oude Baan vanaf het kruispunt met de Mie Merkenstraat tot Pauwengraaf;

Overwegende dat aannemer Aertssen verantwoordelijk is voor de plaatsing en het onderhoud van de werfsignalisatie zoals opgenomen in de goedgekeurde signalisatieplannen van elk van de zes fasen;

Overwegende dat de aannemer per fase een tweetal weken nodig zal hebben voor de uitvoering;

Overwegende dat de aannemer de voorziene hoeveelheid aan voetpadherstellingen direct vanaf de eerste fase van de werken zal uitvoeren en in eerste instantie vanaf de boordstenen;

Overwegende dat de voetpaden, meer richting de voorgevels, in eigen regie door de gemeentelijke werkplaatsen uitgevoerd zullen worden nadat de aannemer zijn werkzaamheden op die bepaalde locatie voltooid heeft;

Overwegende dat de aannemer en de gemeentelijke werkplaatsen dus nooit gezamenlijk op dezelfde locatie werkzaam zullen zijn;

Overwegende dat de gemeentelijke dienst Wegen de buurt al geïnformeerd heeft door middel van bewonersbrieven;

Overwegende dat de nodige info met betrekking tot deze werken ook via de gemeentelijke sociale media verspreid zal worden;

Overwegende dat de aannemer door middel van brieven de direct hinder hebbende bewoners op de hoogte zal brengen van de vordering van de werken, afhankelijk van de fasen;

Overwegende dat uit het oogpunt van de veiligheid en het gemak van het verkeer, het noodzakelijk zal zijn verkeersbeperkende maatregelen te nemen;

Overwegende dat dit besluit zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Overwegende dat dit besluit, overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in werking treedt op maandag 13 januari 2024 te 7u.;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Vanaf maandag 13 januari 2024, 7u. tot en met het einde van de werkzaamheden van aannemer Aertssen en de gemeentelijke regiediensten in het kader van de herstellingswerken van het wegdek en de voetpaden in de Kruindersweg en het gedeelte Oude Baan vanaf het kruispunt met de Kruindersweg tot de Pauwengraaf, is alle verkeer van voertuigen evenals het stilstaan en parkeren verboden binnen de werfzone tijdens de 6 fasen (± 2 weken per fase):

- FASE 1 – vanaf kruispunt Kruindersweg- Oude Baan tot aan Kruindersweg huisnr. 21;

- FASE 2 – vanaf Kruindersweg huisnr. 21 tot en met het kruispunt met de Heikampstraat;

- FASE 3 – Kruindersweg vanaf Heikampstraat tot en met het kruispunt met de Koudenbergstraat;

- FASE 4 – Kruindersweg tussen de Koudenbergstraat en de Koninginnelaan;

- FASE 5 – Oude Baan tussen de Kruindersweg en de Mie Merkenstraat;

- FASE 6 – Oude Baan vanaf het kruispunt met de Mie Merkenstraat tot Pauwengraaf.

Deze maatregelen wordt kenbaar gemaakt door de verkeersborden C3 (verbod voor alle verkeer) en E3 (stilstaan- en parkeerverbod).

De aannemer voorziet per fase een omleiding, zoals opgenomen in de goedgekeurde signalisatieplannen en beperkt (enkel plaatselijk) verkeer op de toegangswegen naar de werfzones. Deze omleidingen worden aangeduid door middel van de verkeerborden F41 “omleiding” en het beperkt verkeer op de toegangswegen naar de werfzones door middel van de verkeersborden C3, aangevuld met het onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.

Uitzondering op deze maatregelen wordt gemaakt voor de werf- en dienstvoertuigen van de aannemer, eventuele onderaannemers en van het lokaal bestuur.

Artikel 2

Aannemer Aertssen is verantwoordelijk voor de plaatsing en het onderhoud van de werfsignalisatie zoals opgenomen in de goedgekeurde signalisatieplannen voor elk van de zes fasen.

Artikel 3

De overtredingen van huidige verordeningen zullen bestraft worden met eenvoudige politiestraffen.  

Artikel 4

Huidige verordening wordt van kracht en zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de voorschriften van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en treedt in werking op maandag 13 januari 2025 te 7u.

Artikel 5

Afschriften van huidige verordening zullen overgemaakt worden aan:
 
- de Griffie van de Politierechtbank te Tongeren, afdeling Maaseik;
- de lokale politie Lanaken-Maasmechelen, met zetel Dr. Haubenlaan 2;
- de MUG-dienst te Genk;
- de gemeente Maasmechelen: Brandweer, Beleidscoördinatie, Technische diensten;
- de Lijn Limburg, Grote Breemstraat 4 te 350 Hasselt;
 - de plaatselijke inzamelaars van afvalstoffen:   SITA Maasmechelen en Kringwinkel Maasmechelen.