Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2005, waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom gemeentebedrijf Maasmechelen, afgekort AGB Maasmechelen werden goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2005 door de Vlaamse regering op 5 december 2005;
Gelet op de huidige statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Maasmechelen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 januari 2025 met betrekking tot de samenstelling van de raad van bestuur waarbij conform artikel 235, §3 DLB de gemeenteraad is aangesteld als volledige raad van bestuur;
Overwegende dat hiervoor een statutenwijziging nodig is;
Gelet op het positieve advies van de raad van bestuur van het AGB van 18 februari 2025.
De gemeenteraad keurt de nieuwe statuten van het AGB goed.
Overeenkomstig artikel 286, §1, 6° van het Decreet over het lokaal bestuur maakt de burgemeester dit besluit en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de gemeente.
Een volledig gecoördineerde tekst van de statuten, zie bijlage, wordt overeenkomstig artikel 233 van het Decreet over het lokaal bestuur gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), zoals vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019, houdende de gemeentewegen, meer bepaald artikels 3, 4, 8, 12 en 16;
Gelet op artikel 16, §2 van bovengenoemd decreet, dat bepaalt dat een gemeentelijk rooilijnplan minstens de volgende elementen bevat:
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (het Omgevingsvergunningsbesluit), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 31, dat bepaalt dat als de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de Gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de Gemeenteraad een beslissing over de zaak der wegen neemt vóór de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 47, dat bepaalt dat als de omgevingsvergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de Gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, de Gemeenteraad daarover een besluit neemt, en daarbij kennis neemt van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;
Gelet op het decreet van 5 april 1995, houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014, houdende de algemene en sectorale milieuvoorwaarden voor GPBV-installaties (Vlarem III), en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004, houdende de vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectenrapportage, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, meer bepaald artikel 8, en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, en latere wijzigingen;
Gelet op de aanvraag voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor “het aanleggen van een tijdelijke bemaling, het aanleggen van bijkomende verhardingen en het uitvoeren van werken nabij een waterloop bij het herinrichten van een bestaande straat, waarbij de bestaande riolering door een gescheiden rioleringsstelsel wordt vervangen”, ingediend door Fluvius op 23 juli 2024;
Overwegende dat bovengenoemde aanvraag, met projectnummers OMV/2024/254 (gemeente) en OMV_2024055778 (omgevingsloket), betrekking heeft op het openbaar domein van de Heirstraat, m.n. het deel tussen de E314 en de Weg naar Zutendaal;
Overwegende dat bovenvermelde werken binnen de bestaande rooilijnen zullen gebeuren;
Gelet op het rooilijnplan, opgemaakt door Geotec, met maatschappelijke zetel te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117;
Gelet op de bij bovengenoemde aanvraag gevoegde plannen:
opgemaakt door studiebureau Sweco, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Arenbergstraat 11;
Gelet op de organisatie van het openbaar onderzoek van 26 oktober 2024 tot en met 24 november 2024, conform de bepalingen van hoofdstuk 5 van het Omgevingsvergunningsbesluit;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaarschriften werden ingediend;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
De Gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek, dat gehouden werd van 26 oktober 2024 en 24 november 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad gaat akkoord met het rooilijnplan, opgemaakt door Geotec, met maatschappelijke zetel te 3742 Bilzen, Riemsterweg 117, dat bij de aanvraag gevoegd werd, en neemt er kennis van dat de bovenvermelde werken zullen gebeuren binnen de bestaande rooilijn.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de plannen opgemaakt door studiebureau Sweco, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Arenbergstraat 11, die bij de aanvraag gevoegd werden:
De aanvrager zal de afdeling Patrimonium & Mobiliteit tijdig inlichten en met hen overleggen over de uitvoering, de aanvang der werken, de werfvergaderingen en de data van de keuringen. Er dient eveneens een afschrift van de eindafrekening en een digitale versie van het as-builtplan te worden bezorgd.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan:
Gelet op het decreet van 3 mei 2019, houdende de gemeentewegen;
Gelet op de omgevingsaanvraag met referte OMV/2021/564, voor het slopen van de bestaande woning, het bouwen van 13 appartementen en een ondergrondse parkeergarage, op percelen gelegen te Maasmechelen, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 713W2, 713V2, 714G en 717E;
Gelet op de ligging van buurtweg/gemeenteweg nr. 80;
Overwegende dat in het kader van voornoemde aanvraag werd vastgesteld dat het aangevraagde project niet geheel gelegen is aan een voldoende uitgeruste weg, dat de Rozenstraat geen deel uitmaakt van openbaar domein en feitelijk privégrond betreft;
Gelet op het rooilijnplan dd. 9 november 2022, opgemaakt door Geotec, waarop wordt aangegeven waar de wegenis zich bevindt, hoe de kadastrale percelen liggen en hoe de aanwezige buurtweg zich hierin projecteert;
Overwegende dat bij de opmaak van genoemd rooilijnplan rekening werd gehouden met de opmeting ter plaatse, alsook met :
Overwegende dat genoemd rooilijnplan betrekking heeft op de percelen kadastraal gekend als Maasmechelen, 1°Afdeling, Sectie C, nr's 746 K, 748 E, 748 F, 750 M, 702 K4, 703 D, 704 K, 713 K2, 710 A, 713 V2, 713 W2, 714 G, 714 M, 720 C2 en deel openbaar domein;
Overwegende dat dit rooilijnplan bijdraagt aan de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, nu de contouren van de (reeds bestaande) gemeenteweg geofficialiseerd worden en kunnen worden opgenomen in het openbaar domein;
Gelet op het feit dat, bij gebreke aan genoemde opname in het openbaar domein, de aangrenzende percelen niet ontwikkelbaar zouden zijn;
Overwegende dat in zitting van 22 oktober 2024 de gemeenteraad akkoord is gegaan met de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan d.d. 9 november 2022;
Overwegende dat er van 22 november 2024 t.e.m. 23 december 2024 een openbaar onderzoek gehouden werd over de vaststelling, en dat er één bezwaarschrift werd ingediend;
Overwegende dat in genoemd bezwaarschrift, dat door de gemeente ontvangen werd op 23 december 2024, wordt gesteld dat men niet met het rooilijnplan akkoord kan gaan, omdat men meent dat de loten 3, 16 en 17 eigendom zijn van de bezwaarindiener, en dat indien de gemeente de loten 3 en 16 wenst toe te voegen aan het openbaar domein, deze aangekocht dienen te worden tegen een nader te bepalen vergoeding;
Overwegende dat genoemd bezwaar niet kan worden gevolgd, omwille van volgende overwegingen:
§ 1. Grondstroken waarvan met enig middel van recht bewezen wordt dat ze gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek werden gebruikt, kunnen in aanmerking komen als gemeenteweg.
…
§ 5. Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28.
Voor de toepassing van het eerste lid worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting als bezitshandelingen beschouwd.”
Overwegende dat er adviesvragen werden gestuurd naar de Bestendige Deputatie van de provincie Limburg en naar het departement MOW;
Gelet op de publicatie in het Belgisch Staatsblad dd. 22 november 2024;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
De gemeenteraad gaat definitief akkoord met de vaststelling van het rooilijnplan dd. 9 november 2022 betreffende de Rozenstraat te Maasmechelen dat door Geotec werd opgemaakt.
De gemeenteraad beslist om de Rozenstraat, zoals aangegeven op genoemd rooilijnplan, en meer bepaald de loten 1 t.e.m. 16 op te nemen in het openbaar domein.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek, nl. dat er één bezwaarschrift werd ingediend, alsook dat er gelet op genoemde overwegingen, geen rekening gehouden kan worden met de gemaakte bezwaren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de bezwaarindiener.
Naar aanleiding van dit agendapunt wordt er een amendement ingediend door gemeenteraadslid Andy Pieters, namens de fractie van AdemM / N-VA, nl. het besluit als volgt te wijzigen:
Gelet op de voorbeeldrol van politieke partijen;
besluit:
Artikel 4 van het “Belastingreglement op verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten” te wijzigen als volgt:
Artikel 4
“Er is een vrijstelling van belasting:
Er wordt een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
Er wordt tevens een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
Dit amendement wordt niet goedgekeurd met volgende stemuitslag:
Gelet op artikelen 41, 162 en 170 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 gemeentefiscaliteit 15 februari 2019;
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het collegebesluit van 25 oktober 2019 betreffende de nota ‘van leegstand naar ondernemen en handel - plan van aanpak’ - fiscale vrijstellingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2021 betreffende de belasting verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten aj. 2022 - 2025;
Overwegende dat er zich heden een aanpassing van het reglement opdringt;
Gelet dat in de loop van 2025 de belastingreglementen worden herbekeken en voorgelegd;
Gelet op het principe ‘de vervuiler betaalt’, hetgeen betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging voor rekening zijn van de vervuiler;
Gelet dat er niet kan worden ontkend dat er eenheid van belang bestaat tussen de schuldenaren die hoofdelijk gehouden zijn tot betaling van de belasting, aangezien deze allen aan de belaste activiteit deelnemen, zodat dit het in het belastingreglement opgenomen solidariteitsmechanisme rechtvaardigt;
Overwegende dat het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen nadelig is voor het milieu, het volume papierafval verhoogt en bijkomende kosten van onder meer afhaling en verwerking meebrengt;
Overwegende dat het verspreiden van drukwerk de afvalberg van recyclagepapier aanzienlijk verhoogt;
Gelet op de lasten die het verwijderen van oud papier tot gevolg hebben;
Overwegende dat het verantwoord is om met de invoering van dit belastingreglement de kosten te financieren en de overlast zoveel mogelijk te beperken;
Overwegende dat een vrijstelling voor het verspreiden van ongeadresseerd drukwerk of gelijkgestelde producten uitgaande van politieke partijen verantwoord is in het kader van het algemeen maatschappelijk belang en het informeren van de burgers;
Overwegende dat men door voorgaande vrijstelling het democratisch discours maximale kansen wil geven;
Overwegende dat openbare besturen en overheidsinstellingen niet beroepsmatig commerciële informatie verspreiden en hun drukwerk vooral bedoeld is om te informeren en rechtstreeks verband houden met hun openbare functie of socio-culturele aard;
Overwegende dat drukwerk van erkende gemeentelijke verenigingen, vormings- en onderwijsinstellingen, socio-culturele verenigingen en sportverenigingen zonder winstoogmerk bedoeld zijn om inwoners te informeren over aangelegenheden van openbaar nut of hun activiteiten;
Overwegende dat de gemeente de ontwikkeling van de handel wil stimuleren, in het bijzonder voor wat betreft de straat “Pauwengraaf”, aangezien deze straat van oudsher een winkelstraat is en de gemeente deze identiteit niet enkel wil behouden maar zelfs wil versterken; ;
Overwegende dat de gemeente expliciet de nadruk wil leggen op deze straat als vestigingsplaats voor commerciële ontwikkelingen en dat het derhalve gepast voorkomt om dit standpunt te benadrukken door een vrijstelling te voorzien voor startende ondernemingen;
Overwegende dat ondanks de Dr. Haubenlaan reeds een aanzienlijk aantal horecazaken kent, de gemeente ervoor heeft gekozen om de Dr. Haubenlaan te versterken met horeca en dit ook verder wil uitbouwen;
Overwegende dat dit kan door nieuwe horecazaken aan te moedigen zich langs deze straat te vestigen, eveneens door te voorzien in een vrijstelling;
Overwegende dat de eerste jaren van een startende onderneming bepalend zijn voor het voortbestaan van een zaak;
Dat na een periode van drie a vijf jaar volgens studies een evaluatie kan gemaakt worden omtrent het al dan niet succesvol zijn van de betrokken onderneming;
Dat de gemeente deze periode wenst te helpen overbruggen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Er wordt voor het aanslagjaar 2025 ten voordele van de gemeente Maasmechelen een belasting gevestigd op elke verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in brievenbussen, en waarvan de bedeling kosteloos en zonder initiatief is van de bestemmeling.
Onder verspreiding wordt verstaan: het bedelen in brievenbussen.
Onder drukwerk wordt verstaan: elke vorm van gedrukt materiaal (folder, flyer, brochure, sticker, briefomslag, kalender, …) dat rechtstreeks of onrechtstreeks bijdraagt of aanzet tot aankoop, gebruik of verhandeling van goederen, diensten of transacties. De opsomming is niet limitatief.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de verspreider aangeboden, die aanzetten om diensten, producten of transacties te doen gebruiken, verbruiken of aankopen. Voorbeelden zijn samples en bedrukte gadgets. Deze opsomming is niet limitatief.
Onder ongeadresseerd wordt verstaan: zonder adresgegevens, met collectieve adresaanduidingen per straat of een gedeeltelijke adresvermelding.
De belasting is verschuldigd door de uitgever.
Wanneer de uitgever niet gekend is en/of niet vermeld is op het ongeadresseerd drukwerk of de gelijkgestelde producten, dan is de belasting verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo, embleem het drukwerk of product bedoeld onder artikel 1 wordt verspreid.
De natuurlijke of rechtsperso(o)n(en) onder wiens naam, handelsnaam, logo, embleem het drukwerk of product bedoeld onder artikel 1 wordt verspreid, is (zijn) hoofdelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel gehouden.
De belasting wordt per verspreid exemplaar of per stuk vastgesteld op:
- 0,01 euro indien de totale oppervlakte kleiner is dan 1.247,40 cm² (A3-formaat).
- 0,02 euro indien de totale oppervlakte gelijk of groter is dan 1.247,40 cm² (A3-formaat).
Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting.
Er is een vrijstelling van belasting:
Er wordt een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
Er wordt tevens een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
De belasting is verschuldigd telkens er een verspreiding van het beoogde drukwerk of product plaatsvindt op het grondgebied van de gemeente Maasmechelen. Een specimen van het drukwerk of product zal als basis dienen voor de berekening van de belasting.
Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die drukwerk weert (à rato van het aantal brievenbussen zoals vastgesteld door Bpost op 1 januari van het aanslagjaar). Voor de totaliteit van het verspreide drukwerk of product kan rekening gehouden worden met het aantal brievenbussen in één of meerdere deelgemeenten of in gans de gemeente. Wanneer in één brievenbus van een bepaalde deelgemeente drukwerk gevonden wordt, wordt de ganse deelgemeente geacht bedeeld te zijn.
Ter vereffening van de belasting wordt maandelijks een rekening gezonden aan de belastingplichtigen. Bij deze rekening zal een detail gevoegd worden met vermelding van de periode van drukwerk. Deze rekening dient contant betaalt te worden.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier, dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Bij niet-betaling geschiedt de invordering der belastingen overeenkomstig de bepalingen van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Op grond van het Decreet van 30 mei 2008 en volgens de daar beschreven voorwaarden kan tegen deze belasting een bezwaar ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Er wordt niet voorzien in het indienen van bezwaarschriften via een duurzame drager.
Behoudens latere wijzigingen bepaalt het Decreet dat het bezwaar schriftelijk en gemotiveerd moet worden ingediend, en op straffe van verval binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het wordt gedagtekend en ondertekend door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige, alsook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten of middelen.
Het college van burgemeester en schepenen stuurt binnen 15 kalenderdagen na verzending of indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding. Deze ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden verstuurd.
Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in zijn bezwaarschrift heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting.
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement vervangt het gemeenteraadsbesluit dd. 23.11.2021 m.b.t. de belasting op verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten aj. 2022-2025 en treedt in werking vanaf 01.03.2025.
Gelet op artikel 170 §4 en 173 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 gemeentefiscaliteit 15 februari 2019;
Gelet op het Decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven, waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorvoertuigen in te voeren;
Gelet op artikelen 10/1 tot en met 10/3 van het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor personen met een handicap;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 11 februari 2020 betreffende het retributiereglement parkeren 2020-2026;
Gelet op het parkeerbeleid dat door de Gemeenteraad werd goedgekeurd op 24 maart 2020;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 15 december 2020 betreffende het invoeren van parkeerruimte voor kortparkeerders (30 min) ter hoogte van de Joseph Smeetslaan 99;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 27 april 2021 betreffende het invoeren van parkeerruimte voor kortparkeerders (30 min) ter hoogte van de Rijksweg 188;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2024 betreffende de gunning voor het concessioneren van het beheer op het betalend parkeren, de bewoners- en handelaarskaarten en de controle van de blauwe zone en 30 minuten parkeren op de openbare weg 2024-2026 aan City Parking;
Gelet op de Wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht;
Overwegende dat de bepalingen opgenomen inzake de invordering en aanmaning van nalatige debiteurs aangepast dienen te worden aan de bepalingen uit het Wetboek van economisch recht;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
De gemeenteraad keurt het retributiereglement parkeren, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om ten behoeve van de huisvuilophaling van het appartementsgebouw, gelegen rechts langs de kerk van Opgrimbie een uitzonderingsmaatregel voor plaatselijke bediening toe te staan op de inrit naar de ondergrondse garage van het appartementsgebouw Heirstraat 515B-515D;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 7 februari 2025 om op de inrit naar de ondergrondse garage van het appartementsgebouw Heirstraat 515B-515D op de bestaande parkeermaatregel “verbod voor vrachtwagens +2,5 ton” de volgende uitzondering toe te staan: “uitgezonderd plaatselijke bediening”;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Heirstraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening blauwe zone;
- tonnagebeperking tot maximum 3,5 ton;
- afbakening zone 50;
Overwegende dat hierdoor het bestaande aanvullend reglement van de Heirstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 31 mei 2022 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig reglement;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Heirstraat van de Looheuvelstraat tot de uitrit parking sporthal De Helix in de richting van de Collegestraat geldt:
op de Heirstraat van de Dr. Haubenlaan tot de Proostdijstraat in de richting van de Proostdijstraat geldt:
op de Heirstraat van de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de Deken Bernardstraat in de richting van de Deken Bernardstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Heirstraat vanaf de uitrit parking sporthal De Helix tot de Looheuvelstraat in de richting van de Looheuvelstraat geldt:
op de Heirstraat vanaf de Proostdijstraat in de richting van de Dr. Haubenlaan geldt:
op de Heirstraat vanaf de Deken Bernardstraat in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Op de Heirstraat van de Dageraadstraat tot huisnummer 21 in beide richtingen geldt:
op de Heirstraat van de Ringlaan tot de Mottekampstraat in beide richtingen geldt:
op de Heirstraat van huisnummer 556 tot huisnummer 579 in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Heirstraat van de Mottekampstraat tot huisnummer 379 in beide richtingen geldt:
op de Heirstraat van huisnummer 579 tot de gemeentegrens met Rekem-Lanaken in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Heirstraat van de Brugstraat tot de Steegstraat geldt:
op de Heirstraat van de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de Boudewijnlaan geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is
voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Op de Heirstraat van de Boudewijnlaan tot de Ringlaan geldt:
op de Heirstraat van de Ringlaan tot en met huisnummer 315 geldt:
op de Heirstraat van huisnummer 484 tot en met huisnummer 541 geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Heirstraat van de Dageraadstraat tot de gewestweg N78 (Rijksweg) aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Heirstraat van de Looheuvelstraat tot de Dokter Haubenlaan langs beide zijden van de weg geldt:
voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het rechtse gedeelte volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het linkse gedeelte.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D9a.
Op de Heirstraat van huisnummer 279 tot huisnummer 417 langs beide zijden van de weg wordt volgende maatregel ingevoerd:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.
Op de Heirstraat van huisnummer 170 tot de Trappenstraat aan de kant van de pare huisnummers geldt:
op de Heirstraat van de Kloosterstraat tot huisnummer 515 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Heirstraat van huisnummer 509 tot huisnummer 495 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Heirstraat van de Collegestraat tot de Proostdijstraat langs beide zijden van de weg geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Heirstraat van de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de Deken Bernardstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Heirstraat van de Dr. Haubenlaan tot de Collegestraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Heirstraat van huisnummer 223 tot de Dr. Haubenlaan aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Heirstraat van de Collegestraat tot huisnummer 223 aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het verbod geldt op schooldagen, van 08.00u. tot 08.30u., van 12.00u. tot 12.30u., van 15.00u. tot 16.00u.;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Heirstraat, op de parking van het administratief centrum (Heirstraat 239) ter hoogte van de hoofdingang, op de eerste twee parkeerplaatsen aan de infokiosk geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Heirstraat van de Gratumstraat tot de Sleutelstraat aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het is verplicht te parkeren op de berm;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9e;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) in de deelgemeente Vucht, en middeneiland richting ventweg N78 geldt:
op de Heirstraat, komende van Lanaken ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) in Mechelen a/d Maas geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dokter Haubenlaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 85 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het braakliggend perceel naast huisnummer 363 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de perceelgrens tussen huisnummer 392A en 394 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 566 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 585 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de parkeervakken tussen de gewestweg N78 (Rijksweg) en huisnummer 315 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de parkeervakken tussen huisnummer 484 en huisnummer 541 geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Heirstraat ter hoogte van de Ringlaan vanaf de rotonde over een lengte van 5 meter geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Kerkstraat vanaf de Kerkstraat over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen; het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 7 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoekstraat, de Daalbroekstraat en de Kloosterstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 456 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 485 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 493 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 517 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Proostdijstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kasteelstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 7 geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Weg naar Zutendaal ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
op de Broekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Weg naar Zutendaal geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- verkeersborden B15.
Op alle wegen die uitkomen op de Heirstraat en dit tussen het kruispunt met de Hoekstraat enerzijds, en met de Kloosterstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
op de Engelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
op de Bredeweg ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
op de Goffiestraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
op de Mottekampstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen.
Op de Heirstraat ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Hoekstraat enerzijds, en met de Kloosterstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Engelstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bredeweg geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Goffiestraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de Mottekampstraat geldt:
op de Heirstraat voor het verkeer komende van centrum Opgrimbie richting gewestweg N78 (Rijksweg) ter hoogte van het kruispunt met de Broekstraat, en Heirstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- verkeersborden B15.
Op de Heirstraat ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) in Mechelen a/d Maas geldt:
de bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1.
Op de Heirstraat van de Boudewijnlaan tot de Ringlaan in beide richtingen geldt:
de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 10 ton.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C21.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Heirstraat met de Ringlaan geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Heirstraat met de Ringlaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 21 in de richting van de Brugstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 85 in de richting van de Sleutelstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het braakliggend perceel naast huisnummer 363 in de richting van Opgrimbie geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de perceelgrens tussen huisnummer 392a en 394 in de richting van de Bredeweg geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 566 in de richting van de Kerkstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 585 in de richting van de Kerkstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 21 in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 85 in de richting van het jaagpad van het "Zuid-Willemsvaart"-kanaal geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van het braakliggend perceel naast huisnummer 363 in de richting van de autosnelweg E314 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de perceelgrens tussen huisnummer 392a en 394 in de richting van de autosnelweg E314 geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 566 in de richting van Lanaken geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 585 in de richting van Lanaken geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 73 geldt:
de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een drempel.
Op de Heirstraat ter hoogte van de gewestweg N78 (Rijksweg) in Eisden-dorp geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Brugstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Looheuvelstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Trappenstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Mottekampstraat geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Weg naar Zutendaal geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van de Dokter Haubenlaan geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een Plateau.
Op het openbaar domein aan de binnenkant van de parking, ter hoogte van de fontein en recht voor het Administratief Centrum (Heirstraat 239) vanaf de inrit tot de uitrit van de parking geldt:
de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor dienstvoertuigen en ceremoniële voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
Op de Heirstraat tegenover de uitrit parking van de sporthal De Helix, over een lengte van 15m geldt:
op de Heirstraat ter hoogte van huisnummer 417 geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Op de Heirstraat van de Kloosterstraat tot Heirstraat 515 in de richting van deelgemeente Mechelen-aan-de-Maas, rechts op het kerkplein en op de parking van de dokterspraktijk wordt volgende maatregel ingevoerd:
- de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken;
- de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 2,5 ton.
Uitzondering op deze maatregel wordt gemaakt op de inrit naar de ondergronds garage van het appartementsgebouw Heirstraat 515B-515D voor de plaatselijke bediening door de voertuigen van de huisvuilophaling.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C23;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIa en het onderbord “uitgezonderd plaatselijke bediening”.
Op de Heirstraat ter hoogte van parking van het gemeentehuis, op de eerste vijf parkeerplaatsen gelegen langs de Dr. Haubenlaan aan de kant van het gemeentehuis, geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: politie.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Heirstraat ter hoogte van de parking van het gemeentehuis, op de laatste zeven parkeerplaatsen gelegen langs de Dr. Haubenlaan, aan de kant van de Rijksweg, geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: schepencollege.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de heirstraat van huisnummer 9 (appartementsgebouw) tot de Dr. Haubenlaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.Op de Heirstraat van huisnummer 227 tot de Dokter Haubenlaan in de richting van de Dokter Haubenlaan geldt:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Heirstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 31 mei 2022).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 7 februari 2025 om de einduren van de “schoolstraat” in de Sint-Jorisstraat aan te passen op vraag van de school: op woensdag, oorspronkelijk van 11.45 uur tot 12.15 uur naar 12.00u. tot 12.25u. en op de andere schooldagen oorspronkelijk van 14.45 uur tot 15.15 uur naar 15.00u. tot 15.25u.;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Sint-Jorisstraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening dynamische zone 30 (schoolomgeving);
Overwegende dat hiervoor het bestaande aanvullend reglement van de Sint-Jorisstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2023, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Sint-Jorisstraat van de Kannegatstraat tot de Grotestraat in de richting van de Grotestraat geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Sint-Jorisstraat vanaf de Grotestraat tot de Kannegatstraat in de richting van de Kannegatstraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Op de Sint-Jorisstraat van de Grotestraat tot de Kannegatstraat, aan de kant van de pare huisnummers geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Sint-Jorisstraat ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
op de Sint-Jorisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Sint-Jorisstraat van de Grotestraat tot de Kannegatstraat in de richting van de Kannegatstraat geldt: de fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid;
ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111;
- verkeersborden F113.
Op de Sint-Jorisstraat, tussen de Kannegatstraat en de Grotestraat, in de richting van de Kannegatstraat:
er geldt een bijzondere toegangsregeling;
de “schoolstraat” wordt ingevoerd gedurende volgende periode: OP SCHOOLDAGEN, van 8.00 uur tot 8.40 uur, van 12.00 uur tot 12.25 uur (op woensdag) en van 15.00 uur tot 15.25 uur; de maatregel geldt niet voor prioritaire voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden schoolstraat, Type IV.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Sint-Jorisstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 28 november 2023).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.