Gelet op artikelen 41, 162 en 170 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 gemeentefiscaliteit 15 februari 2019;
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het collegebesluit van 25 oktober 2019 betreffende de nota ‘van leegstand naar ondernemen en handel - plan van aanpak’ - fiscale vrijstellingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2021 betreffende de belasting verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten aj. 2022 - 2025;
Overwegende dat er zich heden een aanpassing van het reglement opdringt;
Gelet dat in de loop van 2025 de belastingreglementen worden herbekeken en voorgelegd;
Gelet op het principe ‘de vervuiler betaalt’, hetgeen betekent dat de kosten voor maatregelen ter voorkoming, vermindering en bestrijding van verontreiniging voor rekening zijn van de vervuiler;
Gelet dat er niet kan worden ontkend dat er eenheid van belang bestaat tussen de schuldenaren die hoofdelijk gehouden zijn tot betaling van de belasting, aangezien deze allen aan de belaste activiteit deelnemen, zodat dit het in het belastingreglement opgenomen solidariteitsmechanisme rechtvaardigt;
Overwegende dat het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen nadelig is voor het milieu, het volume papierafval verhoogt en bijkomende kosten van onder meer afhaling en verwerking meebrengt;
Overwegende dat het verspreiden van drukwerk de afvalberg van recyclagepapier aanzienlijk verhoogt;
Gelet op de lasten die het verwijderen van oud papier tot gevolg hebben;
Overwegende dat het verantwoord is om met de invoering van dit belastingreglement de kosten te financieren en de overlast zoveel mogelijk te beperken;
Overwegende dat een vrijstelling voor het verspreiden van ongeadresseerd drukwerk of gelijkgestelde producten uitgaande van politieke partijen verantwoord is in het kader van het algemeen maatschappelijk belang en het informeren van de burgers;
Overwegende dat men door voorgaande vrijstelling het democratisch discours maximale kansen wil geven;
Overwegende dat openbare besturen en overheidsinstellingen niet beroepsmatig commerciële informatie verspreiden en hun drukwerk vooral bedoeld is om te informeren en rechtstreeks verband houden met hun openbare functie of socio-culturele aard;
Overwegende dat drukwerk van erkende gemeentelijke verenigingen, vormings- en onderwijsinstellingen, socio-culturele verenigingen en sportverenigingen zonder winstoogmerk bedoeld zijn om inwoners te informeren over aangelegenheden van openbaar nut of hun activiteiten;
Overwegende dat de gemeente de ontwikkeling van de handel wil stimuleren, in het bijzonder voor wat betreft de straat “Pauwengraaf”, aangezien deze straat van oudsher een winkelstraat is en de gemeente deze identiteit niet enkel wil behouden maar zelfs wil versterken; ;
Overwegende dat de gemeente expliciet de nadruk wil leggen op deze straat als vestigingsplaats voor commerciële ontwikkelingen en dat het derhalve gepast voorkomt om dit standpunt te benadrukken door een vrijstelling te voorzien voor startende ondernemingen;
Overwegende dat ondanks de Dr. Haubenlaan reeds een aanzienlijk aantal horecazaken kent, de gemeente ervoor heeft gekozen om de Dr. Haubenlaan te versterken met horeca en dit ook verder wil uitbouwen;
Overwegende dat dit kan door nieuwe horecazaken aan te moedigen zich langs deze straat te vestigen, eveneens door te voorzien in een vrijstelling;
Overwegende dat de eerste jaren van een startende onderneming bepalend zijn voor het voortbestaan van een zaak;
Dat na een periode van drie a vijf jaar volgens studies een evaluatie kan gemaakt worden omtrent het al dan niet succesvol zijn van de betrokken onderneming;
Dat de gemeente deze periode wenst te helpen overbruggen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Er wordt voor het aanslagjaar 2025 ten voordele van de gemeente Maasmechelen een belasting gevestigd op elke verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in brievenbussen, en waarvan de bedeling kosteloos en zonder initiatief is van de bestemmeling.
Onder verspreiding wordt verstaan: het bedelen in brievenbussen.
Onder drukwerk wordt verstaan: elke vorm van gedrukt materiaal (folder, flyer, brochure, sticker, briefomslag, kalender, …) dat rechtstreeks of onrechtstreeks bijdraagt of aanzet tot aankoop, gebruik of verhandeling van goederen, diensten of transacties. De opsomming is niet limitatief.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de verspreider aangeboden, die aanzetten om diensten, producten of transacties te doen gebruiken, verbruiken of aankopen. Voorbeelden zijn samples en bedrukte gadgets. Deze opsomming is niet limitatief.
Onder ongeadresseerd wordt verstaan: zonder adresgegevens, met collectieve adresaanduidingen per straat of een gedeeltelijke adresvermelding.
De belasting is verschuldigd door de uitgever.
Wanneer de uitgever niet gekend is en/of niet vermeld is op het ongeadresseerd drukwerk of de gelijkgestelde producten, dan is de belasting verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo, embleem het drukwerk of product bedoeld onder artikel 1 wordt verspreid.
De natuurlijke of rechtsperso(o)n(en) onder wiens naam, handelsnaam, logo, embleem het drukwerk of product bedoeld onder artikel 1 wordt verspreid, is (zijn) hoofdelijk tot betaling van de belasting in zijn geheel gehouden.
De belasting wordt per verspreid exemplaar of per stuk vastgesteld op:
- 0,01 euro indien de totale oppervlakte kleiner is dan 1.247,40 cm² (A3-formaat).
- 0,02 euro indien de totale oppervlakte gelijk of groter is dan 1.247,40 cm² (A3-formaat).
Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting.
Er is een vrijstelling van belasting:
Er wordt een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
Er wordt tevens een vrijstelling gedurende 3 aanslagjaren voorzien voor ondernemers die cumulatief aan volgende voorwaarden voldoen:
De belasting is verschuldigd telkens er een verspreiding van het beoogde drukwerk of product plaatsvindt op het grondgebied van de gemeente Maasmechelen. Een specimen van het drukwerk of product zal als basis dienen voor de berekening van de belasting.
Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die drukwerk weert (à rato van het aantal brievenbussen zoals vastgesteld door Bpost op 1 januari van het aanslagjaar). Voor de totaliteit van het verspreide drukwerk of product kan rekening gehouden worden met het aantal brievenbussen in één of meerdere deelgemeenten of in gans de gemeente. Wanneer in één brievenbus van een bepaalde deelgemeente drukwerk gevonden wordt, wordt de ganse deelgemeente geacht bedeeld te zijn.
Ter vereffening van de belasting wordt maandelijks een rekening gezonden aan de belastingplichtigen. Bij deze rekening zal een detail gevoegd worden met vermelding van de periode van drukwerk. Deze rekening dient contant betaalt te worden.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier, dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Bij niet-betaling geschiedt de invordering der belastingen overeenkomstig de bepalingen van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Op grond van het Decreet van 30 mei 2008 en volgens de daar beschreven voorwaarden kan tegen deze belasting een bezwaar ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Er wordt niet voorzien in het indienen van bezwaarschriften via een duurzame drager.
Behoudens latere wijzigingen bepaalt het Decreet dat het bezwaar schriftelijk en gemotiveerd moet worden ingediend, en op straffe van verval binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het wordt gedagtekend en ondertekend door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige, alsook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten of middelen.
Het college van burgemeester en schepenen stuurt binnen 15 kalenderdagen na verzending of indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding. Deze ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden verstuurd.
Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in zijn bezwaarschrift heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting.
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement vervangt het gemeenteraadsbesluit dd. 23.11.2021 m.b.t. de belasting op verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten aj. 2022-2025 en treedt in werking vanaf 01.03.2025.