Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Sint-Pieterstraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening Zone 30;
- afbakening dynamische Zone 30;
Overwegende dat op vraag van de bewoners van de Sint-Pietersstraat, het doorlopende gedeelte tussen de Eisdenweg en de Botsebergweg, er een woonerf werd ingevoerd, met aanleg van plantvakken als snelheidsremmer;
Overwegende dat in een woonerf het parkeren op straat verboden is, behoudens plaatselijke reglementering;
Overwegende dat veel bewoners voor de invoering van het woonerf al parkeerden op de verhoogde berm;
Overwegende dat, omdat de Sint-Pietersstraat gelegen is binnen een wettelijk afgebakende bebouwde kom, het parkeren op de berm echter verboden is;
Overwegende dat de dienst Mobiliteit, om dit parkeerprobleem op te lossen onderzocht heeft om parkeervakken aan te brengen in dit straatgedeelte, maar door de hoeveelheid aan en dichtheid van inritten is dit niet opportuun;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om het parkeren op straat te verplichten; Daar waar er door twee parkeervakken slechts twee (grote) auto’s kunnen parkeren op de ingenomen ruimte, kunnen er nu drie kleine auto’s parkeren. De parkeermogelijkheden zijn dan ook ruimer, flexibeler dan bij parkeervakken;
Overwegende dat er geen doorgaand verkeer in dit straatgedeelte rijdt, enkel de bewoners en hun bezoekers;
Overwegende dat, door het parkeren op straat te verplichten binnen dit woonerf, de maximum snelheid van 20 km/h meer gerespecteerd zal worden;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 2 februari 2024 om in de Sint-Pietersstraat, tussen de Eisdenweg en de Botsebergweg, het parkeren op de rijbaan te verplichten;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 300,00 EUR en kan aangekocht worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Signalisatie 2251000/020001”;
Overwegende dat hierdoor het bestaande aanvullend reglement "St.-Pieterstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 oktober 2023, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Dreef geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Koetestraat geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 101 tot huisnummer 109 geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Genieskensstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer
bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de hoek met de Ganzenpoelstraat, langs het kerkplein geldt:
het parkeren is toegelaten.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a.
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Genieskensstraat, ter hoogte van de woning Genieskensstraat 151 geldt:
het parkeren is toegelaten;
de maatregel geldt alleen voor de fietsers.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M1.
Op de Sint-Pieterstraat van huisnummer 2 tot de Botsebergweg geldt:
de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor bewoners, landbouwersgebruik en bromfiets klasse A altijd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
Op de Sint-Pieterstraat van de Koetestraat tot de Genieskensstraat langs beide zijden van de weg geldt:
het is verplicht te parkeren op de berm of op het trottoir;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9e;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
In het gebied Sint-Pieterstraat-Botsebergweg begrensd door de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Eisdenweg; de Sint-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 2;
de Botsebergweg ter hoogte van huisnummer 2, geldt:
het (woon)erf wordt afgebakend. Het begin van het (woon)erf wordt aangeduid;
ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F12a;
- verkeersborden F12b.
Op de St-Pietersstraat van de Eisdenweg tot de Koetestraat in beide richtingen geldt:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111.
Op de St-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 46, op de twee parkeerplaatsen aan de publieke laadpaal voor elektrische voertuigen geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
In de Sint-Pietersstraat, ter hoogte van huisnummer 111 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
In de Sint-Pietersstraat, tussen de Eisdenweg en de Botsebergweg, aan beide zijden wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is verplicht op de rijbaan;
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9g;
- de verkeersborden worden aangevuld met de onderborden Type Xa, Xb en Xd.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Sint-Pietersstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 24 oktober 2023).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.