Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare centra voor Maatschappelijk Welzijn, zoals tot op heden gewijzigd;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op art. 257 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad minstens één keer per jaar het meerjarenplan aanpast en waarbij de kredieten van het volgend boekjaar worden vastgesteld;
Overwegende dat de Vlaamse overheid dit jaar geen specifieke omzendbrief met richtlijnen voor de lokale besturen voor de opmaak van hun aangepast meerjarenplan 2020-2025 publiceert, waarbij de kredieten voor 2024 worden vastgesteld;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat de principes van de omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 van 18 september 2020 onverminderd van toepassing blijven;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 10 juli 2023 over de beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 (gewijzigd door besluit van de Vlaamse Regering dd. 23/11/2012) inzake de Beleids- en Beheerscyclus van de gemeenten, de OCMW’s en de Provincies;
Gelet op het Ministerieel besluit van 1 oktober 2010, gewijzigd bij Ministerieel besluit van 26 november 2012 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de eigen bevoegdheden van de OCMW-raad en gemeenteraad tot vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad tot goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 - van het OCMW, waardoor het aangepast MJP 2020-2025 - versie 2023/2 definitief is vastgesteld;
Een aangepast meerjarenplan dient minstens 3 toekomstige boekjaren te beschrijven. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - versie 2023/2 is het boekjaar 2026 mee opgenomen;
Gelet op het gunstig advies van het MAT van 20 november 2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 inzake kennisname van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 23 november 2023 inzake kennisname van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2;
Gelet op het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 - met alle bijlagen;
Gelet op de actualisatie van het personeelsplan zoals verwerkt in de cijfers van aanpassing MJP 2020-2025 - versie 2023/2;
Gelet op de geconsolideerde cijfers;
Gelet op de staat van het financiële evenwicht;
Gelet op het beschikbaar budgettair resultaat;
Gelet op de autofinancieringsmarge;
Gelet op het verslag van mevrouw Imbornone, schepen van financiën.
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 van de gemeente - bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen vast, met in het bijzonder de kredieten voor het boekjaar 2023 en 2024, zoals opgenomen in het schema M3.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
16.006.664 | 13.635.973 | 17.025.954 | 10.705.881 | 14.667.217 | 22.629.174 | 29.199.849 |
De autofinancieringsmarge van de gemeente bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
9.187.035 | 7.999.035 | 6.275.734 | 11.434.345 | 5.017.560 | 6.926.866 | 5.913.245 |
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van de gemeente bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
9.827.331 | 8.867.435 | 6.837.993 | 11.874.069 | 5.750.837 | 6.929.578 | 5.194.443 |
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 - van het OCMW, dat door de OCMW-raad werd vastgesteld, goed.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
5.905.102 | 1.591.665 | 0 | -7.148.415 | -14.494.544 | -21.552.827 | -28.071.300 |
De autofinancieringsmarge van het OCMW bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
-3.695.045 | -3.917.696 | -1.432.709 | -4.544.298 | -6.997.531 | -6.404.798 | -6.669.566 |
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het OCMW bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
-3.232.825 | -3.347.407 | -1.173.627 | -4.232.403 | -6.599.473 | -5.970.148 | -6.147.727 |
Door deze goedkeuring wordt de aanpassing meerjarenplan - aangepaste versie 2023/2 in zijn geheel, zoals in artikel 6 wordt voorgesteld, geacht definitief te zijn.
De geconsolideerde aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 - voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden, zijnde het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat is jaarlijks positief en de geconsolideerde autofinancieringsmarge is minstens gelijk aan nul in het laatste jaar van het aangepast meerjarenplan 2020-2025.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
21.911.766 | 15.227.638 | 17.025.954 | 3.557.466 | 172.673 | 1.076.347 | 1.128.549 |
De geconsolideerde autofinancieringsmarge bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
5.491.991 | 4.081.339 | 4.843.025 | 6.890.047 | -1.979.971 | 522.068 | -756.321 |
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt:
Rek 2020 | Rek 2021 | Rek 2022 | Mjp 2023 | Mjp 2024 | Mjp 2025 | Mjp 2026 |
6.790.283 | 5.709.064 | 5.853.401 | 7.823.959 | -673.086 | 1.128.239 | -791.218 |
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op art. 257 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad minstens één keer per jaar het meerjarenplan aanpast en waarbij de kredieten van het volgend boekjaar worden vastgesteld;
Overwegende dat de Vlaamse overheid dit jaar geen specifieke omzendbrief met richtlijnen voor de lokale besturen voor de opmaak van hun aangepast meerjarenplan 2020-2025 publiceert, waarbij de kredieten voor 2024 worden vastgesteld;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat de principes van de omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 van 18 september 2020 onverminderd van toepassing blijven;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 10 juli 2023 over de beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 (gewijzigd door besluit van de Vlaamse Regering dd. 23/11/2012) inzake de Beleids- en Beheerscyclus van de gemeenten, de OCMW’s, AGB's en de Provincies;
Gelet op het Ministerieel besluit van 1 oktober 2010, gewijzigd bij Ministerieel besluit van 26 november 2012 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op artikel 254 van het DLB van 22/12/2017 dat zegt dat een meerjarenplan onder meer uit een strategische nota bestaat.
Gelet op artikel 257 $ 2 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de aanpassing meerjarenplan minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota moet omvatten.
Gelet op de eigen bevoegdheid van de raad van bestuur tot vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 van het AGB;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad tot goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 van het AGB;
Gelet op het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 - met alle bijlagen;
Gelet op de staat van het financiële evenwicht;
Gelet op het beschikbaar budgettair resultaat;
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2 met in het bijzonder de kredieten voor het boekjaar 2023 en 2024 zoals opgenomen in schema M3. - bestaande uit de wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting en de motivering van de wijzigingen goed.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het AGB bedraagt:
Rekening2020 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | MJP 2023 | MJP 2024 | MJP 2025 | MJP 2026 | ||
Beschikbaar budgettair resultaat | 955.226 | 1.215.720 | 684.575 | 6.945.755 | 7.095.320 | 7.130.389 | 6.250.314 |
De autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt:
Rekening 2020 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | MJP 2023 | MJP 2024 | MJP 2025 | MJP 2026 | ||
Autofinancieringsmarge | 176.351 | 491.470 | -782.120 | 1.866.643 | -688.922 | -824.931 | -880.075 |
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het AGB bedraagt:
Rekening 2020 | Rekening 2021 | Rekening 2022 | MJP 2023 | MJP 2024 | MJP 2025 | MJP 2026 | ||
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 29.745 | 408.774 | -798.335 | 1.919.595 | -564.001 | -625.115 | -602.312 |
Na goedkeuring verleend door de gemeenteraad zal deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - aangepaste versie 2023/2, samen met alle bijlagen, overgemaakt worden aan de hogere overheden.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de werking en organisatie van de erkende erediensten waarin aan de besturen van de erediensten bijzondere verplichtingen opgelegd worden met betrekking tot hun financieel beheer;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten in het Vlaamse gewest (art. 2, 46 en 47) zijn de budgetten van de kerkfabrieken onderworpen aan het advies van de bisschop;
Gelet op artikel 33/1 van het decreet van 7 mei 2014 waarin bepaald wordt dat het CKB afspraken kan maken met de gemeenteoverheid. Deze afspraken zijn bindend voor het CKB, het gemeentebestuur en de betrokken kerkfabrieken;
Gelet op het gunstig advies van de bisschop van 7 september 2023;
Gelet op het gunstig advies van de bisschop van 27 november 2023 voor de kerkfabriek Sint-Petrus Leut;
Gelet op het gunstig advies van de bisschop van 30 november 2023 voor de kerkfabriek Sint-Philomena Kotem;
Gelet op de opmerkingen van de bisschop, vermeld in de adviezen voor elk kerkfabriek afzonderlijk;
Gelet op het feit dat de budgetten digitaal door het CKB werd ingediend, voor 1 oktober van het voorgaande boekjaar zoals voorgeschreven in het decreet van 7 mei 2004;
Gelet op artikel 49 §1 van het decreet van 7 mei 2004 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad het budget aan het goedgekeurde meerjarenplan kan aanpassen;
Gelet op de afsprakennota tussen gemeente en centraal kerkbestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 waarin de afsprakennota werd goedgekeurd;
Gelet op de ingediende budgetten van de kerkfabrieken waarin het totaalbedrag van de toelagen het maximumbedrag van de enveloppe, zoals bepaald in de afsprakennota, niet overschrijdt;
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ingediende budgetten voor het jaar 2024, in bijlage, van de kerkfabrieken van Maasmechelen, mits inachtneming van de opmerkingen geformuleerd in de gunstige adviezen van de bisschop van 7 september 2023. Sint-Petrus Leut heeft een gunstig advies van de bisschop van 27 november 2023. Sint-Philomena Kotem heeft een gunstig advies van de bisschop van 30 november 2023.
Kerkfabriek Sint-Niklaas Uikhoven
Kerkfabriek Sint-Joris Boorsem
Kerkfabriek Sint-Philomena Kotem
Kerkfabriek Sint-Joris Boorsem
Kerkfabriek Sint-Christoffel Opgrimbie
Kerkfabriek Sint Monulfus en Gondulfus Mechelen a/d Maas
Kerkfabriek Sint-Petrus en Andreas Proosterbos
Beleidsnota : is een verplichte bijlage bij een budget of een budgetwijziging
Kerkfabriek Maagd der Armen
Kerkfabriek Sint-Remigius Vucht
Kerkfabriek Sint-Barbara Eisden-Tuinwijk
Kerkfabriek Sint-Willibrordus Eisden-Dorp
“E” (Overzicht) : Stichtingen deficitair. Een reductie van de stichtingslast wordt aangeraden.
Kerkfabriek Sint-Laurentius Meeswijk
Kerkfabriek Sint-Petrus Leut
De opmerkingen van de bisschop dienen rechtgezet in de eerstvolgende budgetwijziging van de kerkfabrieken.
Gelet artikel 170 §4 van de grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;
Gelet op het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);
Gelet op de bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne van 1 juni 1995 (Vlarem 2);
Overwegende dat door het Decreet betreffende de omgevingsvergunning één enkele procedure is ingesteld wat betreft de vergunningsplicht of de meldingsplicht, voor zowel de stedenbouwkundige handelingen en de verkavelingen (bedoeld in de artikelen 4.2.1, 4.2.2 en 4.2.15 van de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening – VCRO) als voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste de tweede of de derde klasse (bedoeld in artikel 5.2.1 van het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid – DABM);
Overwegende dat het artikel 5 van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning de projecten vermeldt die op grond van respectievelijk het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en van de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening (VCRO), ofwel vergunningsplichtig ofwel meldingsplichtig zijn;
Overwegende dat het gerechtvaardigd voorkomt om een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet van middelen bij de behandeling van vergunningsaanvragen en meldingen in het kader van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is;
Gelet op het feit dat in het Omgevingsvergunningsdecreet en het uitvoeringsbesluit voor wat betreft het indienen van vergunningsaanvragen en verzoeken tot bijstelling in eerste aanleg, geen bepalingen zijn opgenomen die de gemeentelijke en provinciale dossiertaksen regelen, dat bijgevolg de lokale autonomie geldt;
Gelet op het hoofdstuk 3 van titel 1 van de toelichting aan de Vlaamse Regering, toegevoegd als bijlage 20 bij het uitvoeringsbesluit van 27 november 2015, waarin expliciet vermeld wordt dat gemeenten en provincies voortaan ook dossiertaksen kunnen vragen voor aanvragen ingediend in eerste aanleg;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 januari 2023 betreffende het retributiereglement afdeling Omgeving;
Overwegende dat voorgenoemd gemeenteraadsbesluit met inhoudelijke wijzigingen hernieuwd wordt;
Overwegende dat de opgenomen retributiebedragen werden aangepast op basis van de indexatie van het retributiereglement en dat 2023 zal gelden als nieuw basisjaar;
Gelet op het Vlaamse Vastgoedinformatie Platform;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Algemeen
§ 1. Er wordt met ingang van 1 januari 2024 ten voordele van de gemeente Maasmechelen een retributie gevestigd in het kader van het Omgevingsdecreet en op de afgifte van administratieve stukken door de Afdeling Omgeving.
§ 2. Deze retributie wordt geheven op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding of verzoek tot bijstellen van de vergunning, meldingen van overdracht alsook andere onder artikel 3 vermelde administratieve stukken.
§ 3. De retributie voor dossiers m.b.t. projecten van de Vlaamse lijst en de provinciale lijst alsook de retributie m.b.t. afgifte van administratieve stukken traden in werking vanaf 1 augustus 2017.
Verschuldigde
§ 1. De retributie is verschuldigd door de degene die de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, of verzoek tot bijstelling van een omgevingsvergunning of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
§ 2. Worden van deze retributie vrijgesteld: aanvragen en verzoeken ingediend door het eigen Lokaal Bestuur en autonome gemeentebedrijven.
Bedrag
§ 1. Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
Nummer | Onderdeel | Retributie |
1. |
|
|
1.1. | Organisatie van een projectvergadering | € 113,30 |
2. | Omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen als vermeld in artikel 4 . 2 . 1. van de VCRO |
|
2.1. | Vrijgesteld van de medewerking van architect, digitaal ingediend |
|
2.2. | Vrijgesteld van de medewerking van architect, analoog ingediend | € 133,00 |
2.3.1. | Aanvragen omgevingsvergunning | € 33,50 |
2.3.2. | Per bijkomende woning/vanaf 2de woning | € 66,70 |
2.3.3. | Per vijf bijkomende verblijfseenheden (hotel, rusthuis) | € 33,50 |
2.3.4. | Per bijkomende 100 m² handel/kantoor | € 66,70 |
2.3.5. | Per bijkomende 100 m² bedrijfsruimte | € 66,70 |
2.4 | Verzoek tot bijstellen van de voorwaarden van een omgevingsvergunning | € 33,50 |
3. | De meldingsplicht voor zorgwonen als vermeld in artikel 4 . 2 . 2. van de VCRO |
|
3.1 | De meldingsplicht voor enkele vormen van zorgwonen als vermeld in artikel 4 . 2 . 2. van de VCRO: zorgwonen in een vergund hoofdgebouw zonder verbouwingswerken, zorgwonen in een vergund bijgebouw zonder verbouwingswerken, zorgwonen in een tijdelijke woonunit, voor maximaal 3 jaar en het opzeggen van zorgwonen | € 20,30 |
4. | Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden als vermeld in artikel 4.2.15. van de VCRO |
|
4.1.1. | Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden | € 33,50 |
4.1.2. | Per bijkomende kavel/vanaf de 2de kavel | € 33,50 |
4.2. | Verzoek tot bijstellen van omgevingsvergunning voor het verkavelen, digitaal ingediend | € 33,50 |
4.3. | Verzoek tot bijstellen van omgevingsvergunning voor het verkavelen, analoog ingediend | € 166,40 |
5. | Omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting van de eerste of tweede klasse als vermeld in artikel 5.2.1. van het DABM |
|
5.A. | Ingedeelde inrichting klasse 1 waarbij een MER, OVR, ontheffing MER, een MOBER of Passende Beoordeling is gevoegd, of waar in de vierde kolom van de indelingslijst de letter "X" is vermeld |
|
5.A.1. | Een aanvraag tot verkrijgen van een omgevingsvergunning | € 1.329,20 |
5.A.2. | Verzoek tot bijstellen van de omgevingsvergunning door de exploitant | € 664,70 |
5.B. | Ingedeelde inrichting klasse 1 (andere dan onder 5.A. vermeld) |
|
5.B.1. | Een aanvraag tot verkrijgen van een omgevingsvergunning | € 930,60 |
5.B.2. | Verzoek tot bijstellen van de omgevingsvergunning door de exploitant | € 465,30 |
5.C. | Ingedeelde inrichting klasse 2 |
|
5.C.1. | Een aanvraag tot verkrijgen van een omgevingsvergunning | € 219,60 |
5.C.2. | Verzoek tot bijstellen van de omgevingsvergunning door de exploitant | € 219,60 |
6. | De meldingsplicht voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse als vermeld in artikel 5.2.1. van het DABM |
|
6.1. | Melding voor de exploitatie van een stookolietank of gastank voor de verwarming van een particuliere woning, exploitatie van een koudewarmtepomp horende bij een particuliere woning, een tijdelijke bronbemaling noodzakelijk voor de bouw van een particuliere woning, digitaal ingediend. | € 20,20 |
6.2. | Melding andere dan onder 6.1. vermeld, digitaal ingediend. | € 66,70 |
7. | Melding van overdracht van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting klasse 2 of klasse 3. |
|
7.1. | Volledige overdracht (klasse 2/ klasse 3) | € 33,50 |
8. | Kleinhandelsactiviteit of vegetatiewijziging |
|
8.1. | Aanvragen omgevingsvergunning Kleinhandelsactiviteit | € 33,50 |
8.2. | Aanvragen omgevingsvergunning Vegetatiewijziging | € 33,50 |
9. | Administratieve stukken: |
|
9.1. | Uittreksel vergunningenregister | € 33,50 |
9.2. | Uittreksel plannenregister | € 33,50 |
9.3. | Stedenbouwkundig attest | € 33,50 |
9.4. | Conformiteitsattest voor een woning/appartement | € 75,80 |
9.5. | Conformiteitsattest voor kamergebouw | € 75,80 |
| Met bijkomend vanaf de 6de kamer per gebouw | € 15,20 |
| Met een maximum van | € 1.512,90 |
9.6. | Voor de afgifte van een digitale kopie van documenten van een stedenbouwkundige vergunning, een milieuvergunning of omgevingsvergunning aan derde-belanghebbenden. De stukken worden digitaal aangeleverd. Het bedrag wordt per document (dus per file) van betreffende opgevraagde vergunning aangerekend | € 13,40 |
9.7. | Inlichtingenformulieren vastgoedinformatie: Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat: • (i) De percelen aangrenzend zijn • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen • (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn) | € 133,00 |
9.8. | Inlichtingenformulieren informatie n.a.v. bodemonderzoeken: per perceel of voor meerdere percelen indien het aanpalende percelen betreft | € 134,90 |
§ 2. De aantoonbare kosten t.g.v. het georganiseerde openbaar onderzoek(en) (zijnde aangetekende zending, publicatiekosten voor bekendmaking in dag- en/of weekbladen, ...), evenals de publicatiekosten voor de bekendmaking van de beslissing in dag- en/of weekbladen worden integraal verrekend aan de aanvrager.
§ 3. Als de aanvraag of de melding van toepassing is op zowel stedenbouwkundige handelingen, Kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen of het exploiteren van een ingedeelde inrichting (de zogenaamde gemengde projecten) worden de tarieven cumulatief toegepast.
Bij een aanvraagdossier met betrekking tot een exploitatie van een IIOA is, bij een combinatie van meerdere aanvragen (tot omgevingsvergunning, een melding, een melding van overname, een verzoek tot bijstelling van de vergunning/ voorwaarde), er één retributie verschuldigd, met name het hoogste van toepassing zijnde tarief.
Indexering
De bedragen vermeld in dit reglement, zijn gekoppeld aan de evolutie van de consumptieprijsindex en stemmen overeen met de index van november 2023 (basisjaar 2013 = 100). Ze worden jaarlijks op 1 januari, aangepast aan de consumptieprijsindex van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat volgens de formule:
Basistarief x nieuwe index
Geïndexeerd bedrag = -----------------------------------
Basisindex
Basistarief = tarief retributie zoals vastgesteld in onderhavig reglement.
Nieuwe index = de index van de maand november van het voorgaande jaar.
Basisindex = de index van de maand november 2023 (basisjaar 2013 = 100).
De aanpassing zal geschieden op 1 januari van elk jaar. De eerstvolgende aanpassing is voorzien op 1 januari 2025.
De bedragen na indexering zullen worden afgerond naar de hogere tien cent.
De indexering van de bedragen is niet van toepassing voor de documenten waarvan het maximumtarief wettelijk bepaald is.
Tijdstip
Al de kosten zoals bepaald in artikel 3 § 1 zijn verschuldigd na volledigheidsverklaring van het aanvraagdossier voor een omgevingsvergunning in eerste aanleg door de bevoegde overheid, zijnde het college van burgemeester en schepenen, de deputatie van de Provincie Limburg ofwel de Vlaamse Regering dan wel de Gewestelijke Omgevingsambtenaar.
De retributie blijft verschuldigd en is niet gekoppeld aan het al dan niet verkrijgen van de vergunning, het al dan niet gunstig gevolg aan het verzoek tot bijstelling of de aktename van de melding.
De retributie voor de afgifte van de administratieve stukken onder punt 9 van artikel 3 § 1 (met uitzondering van punt 9.7) is verschuldigd na afgifte van de administratieve stukken.
De retributie voor de afgifte van de administratieve stukken onder punt 9.7 van artikel 3 § 1 is verschuldigd door de aanvrager en wordt op voorhand, bij het indienen van de aanvraag voor vastgoedinformatie betaald. Een aanvraag voor vastgoedinformatie wordt na de betaling van de retributie in behandeling genomen.
Betaalwijze
De retributie dient betaald te worden via overschrijving binnen de 30 dagen na toezending van de factuur.
Invorderingswijze
De 'onbetwiste' en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. De 'betwiste' en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit retributiereglement vervangt vanaf 1 januari 2024 het voorgaande retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 17 januari 2023 betreffende het retributiereglement afdeling Omgeving
Bekendmaking
Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2016 betreffende het gebruik van het initiatief van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang ’t Huis;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2020 betreffende de wijziging retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk initiatief Buitenschoolse Kinderopvang ’t Huis;
Gelet op het huishoudelijk reglement dat door de gemeenteraad op heden wordt goedgekeurd;
Gelet op art. 30 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de subsidievoorwaarden voor buitenschoolse gezins- en groepsopvang;
Gelet op het feit dat de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang een financiële bijdrage vraagt aan de ouders als vergoeding voor de opvang die gekoppeld is aan de verblijfsduur van het kind;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse kinderopvang en de afstemming tussen de buitenschoolse activiteiten (BOA);
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Met ingang van 1 februari 2024 wordt ten voordele van de gemeente Maasmechelen een retributie gevestigd op het gebruik van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang ’t Huis, Dorpsstraat 22b, 3630 Maasmechelen.
De retributie wordt als volgt vastgelegd:
OMSCHRIJVING | Aantal kinderen binnen het gezin dat gebruik maakt van de opvang | |
OPVANGTARIEVEN | 1 KIND | MEERDERE KINDEREN |
Voor- en naschools per begonnen half uur | € 0,95 | € 0,71 |
Woensdagnamiddag per begonnen half uur | € 0,95 | € 0,71 |
Woensdagnamiddag <3u | € 3,54 | € 2,65 |
Woensdagnamiddag 3u - 6u | € 5,31 | € 3,98 |
Woensdagnamiddag >6 uur | € 10,52 | € 7,90 |
Opvang voor/na activiteit per begonnen half uur | € 0,95 | € 0,71 |
Schoolvrije dag <3u | € 3,54 | € 2,65 |
Schoolvrije dag 3u - 6u | € 5,31 | € 3,98 |
Schoolvrije dag >6u | € 10,52 | € 7,90 |
Vakantieopvang <3u | € 3,54 | € 2,65 |
Vakantieopvang 3u-6u | € 5,31 | € 3,98 |
Vakantieopvang >6u | € 10,52 | € 7,90 |
Flexibele opvang en zaterdagopvang <3u | € 3,54 | € 2,65 |
Flexibele opvang en zaterdagopvang 3u - 6u | € 5,31 | € 3,98 |
Flexibele opvang en zaterdagopvang >6u | € 10,52 | € 7,90 |
|
|
|
Sociaal tarief 50% per begonnen half uur | € 0,48 | € 0,36 |
Sociaal tarief 50% <3u | € 1,77 | € 1,32 |
Sociaal tarief 50% 3u - 6u | € 2,65 | € 1,99 |
Sociaal tarief 50% >6u | € 5,26 | € 3,95 |
Sociaal tarief 100% | € 0,00 | € 0,00 |
| ||
Laattijdig/niet annuleren schooldagen - voorschools | 3,54 | € 3,54 |
Laattijdig/niet annuleren schooldagen - naschools | € 5,31 | € 5,31 |
Laattijdig/niet annuleren schooldagen - woensdagnamiddag | € 10,52 | € 10,52 |
Laattijdig/niet annuleren vakantieopvang/schoolvrije dagen/zaterdagen | € 10,52 | € 10,52 |
Laattijdig/niet annuleren hobbyvervoer | € 5,00 | € 5,00 |
FORFAITAIRE TARIEVEN |
|
|
Soep | € 0,50 | € 0,50 |
Vervoer naar hobby | € 1,20 | € 1,20 |
UITSTAPPEN |
|
|
Een aantal uitstappen zijn betalend. We houden de ouderbijdrage hiervoor zo laag mogelijk. De kostprijs wordt tijdig gecommuniceerd aan alle ouders. |
Met uitzondering van de forfaitaire tarieven worden de hierboven vermelde bedragen, op vraag van de subsidiërende overheid Kind & Gezin en conform art. 30 van BVR van 16/05/2014, elk jaar op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van het gezondheidsindexcijfer tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar. De volgende aanpassing zal gebeuren op 1 januari 2025.
1. Bij de opvang van meer kinderen uit hetzelfde gezin in de buitenschoolse kinderopvang op eenzelfde tijdstip wordt 25% korting verleend op de opvangtarieven. Deze vermindering is cumuleerbaar met het sociaal tarief 50%.
2. Als de financiële toestand van de gezinnen daartoe aanleiding geeft, kan een sociaal tarief gehanteerd worden. Het sociaal tarief 50% kan bekomen worden door gezinnen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in de kosten gezondheidszorg, ouders die onder budgetbegeleiding zijn bij de sociale dienst en ouders die een collectieve schuldenregeling hebben. In alle drie de gevallen dient bewijs te worden geleverd. Het diensthoofd kinderopvang beslist over het al dan niet toekennen van het sociaal tarief op basis van een dossier dat alle relevante aspecten voor een gemotiveerde beslissing bevat.
Een toekenning sociaal tarief is geldig voor het lopende kalenderjaar, startende bij het begin van de maand waarop het attest aan de dienst kinderopvang bezorgd wordt. Een vernieuwing van het sociaal tarief is mogelijk wanneer een nieuw attest geleverd wordt. Het sociaal tarief wordt niet met terugwerkende kracht toegekend.
3. In zeer uitzonderlijke gevallen, wanneer de (kans)armoedesituatie van het gezin daartoe aanleiding geeft, kan het college van burgemeester en schepenen gratis opvang toestaan. Het college beslist over het al dan niet toekennen van gratis opvang op basis van een individueel administratief dossier dat alle relevante aspecten voor een gemotiveerde beslissing bevat.
4. Op forfaitaire tarieven worden geen kortingen of verminderde tarieven toegekend.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager, te weten diegene die het kind heeft ingeschreven in de buitenschoolse kinderopvang en door al wie overeenkomstig het burgerlijk wetboek rechtstreeks of onrechtstreeks gehouden is tot de betaling van de kosten in het kader van de plicht tot levensonderhoud van het kind.
De retributie wordt maandelijks afgerekend via een factuur, betaalbaar binnen 30 dagen na toezending van de factuur. De factuur dient bij voorkeur betaald te worden via domiciliëring, maar kan ook via overschrijving betaald worden. Een detail van de afrekening wordt aan de ouders overgemaakt.
Indien de verschuldigde retributie niet betaald is op de vervaldag van de tweede aanmaning, wordt de kinderopvang stopgezet. Bij betaling kan de kinderopvang terug worden opgestart.
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Dit retributiereglement vervangt vanaf 1 februari 2024 het voorgaande retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 11 februari 2020 betreffende de wijziging retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk initiatief buitenschoolse kinderopvang ’t Huis.
Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2017 bevattende de goedkeuring van het reglement betreffende de opmaak van het gemeentelijk register van leegstaande en/of verwaarloosde gebouwen en/of gebouwen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2019 tot verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband rond lokaal woonbeleid IGSW Woonfocus 2.0, samen met de gemeenten Heusden-Zolder en Houthalen-Helchteren en projectuitvoerder Stebo vzw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2019 betreffende de goedkeuring van het projectplan IGSW Woonfocus 2.0 voor de projectperiode 2020-2025, later aangepast en goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 juni 2022, waarin de gemeente zich engageert om leegstaande en verwaarloosde woningen en gebouwen in de gemeente op te sporen, te inventariseren en aan te pakken;
Gelet op de Grondwet, meer bepaald artikel 170, §4;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikel 2.2 waarbij de gemeente wordt aangeduid als de regisseur van het lokale woonbeleid, en artikels 2.9 tot en met 2.14 betreffende het leegstandsregister, en artikels 2.15 tot en met 2.19 betreffende het register van verwaarloosde woningen en gebouwen;
Gelet op het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald boek 2, deel 2 betreffende het lokaal woonbeleid, titel 4 betreffende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, artikels 2.14 en 2.15 betreffende de verplichte en aanvullende activiteiten voor gemeenten in intergemeentelijk project;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Overwegende dat het wenselijk is dat het op het grondgebied van de gemeente het beschikbare woningen- en gebouwenbestand optimaal benut wordt;
Overwegende dat daarom de langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeente moet voorkomen en bestreden worden;
Overwegende dat daarom ook verwaarlozing van woningen en gebouwen in de gemeente moet voorkomen en bestreden worden;
Overwegende dat de gemeenteraad op 4 juli 2017 een reglement heeft goedgekeurd inzake de opmaak van een gemeentelijk register van leegstaande en/of verwaarloosde woningen en/of gebouwen, en dat de gemeenteraad op 21 december 2021 een reglement betreffende de belasting op woningen en gebouwen opgenomen in het gemeentelijke register van leegstaande en/of verwaarloosde woningen en/of gebouwen goedkeurde;
Overwegende dat een aanpassing van het reglement van 4 juli 2017 nodig is voor wat betreft het puntenaantal van de grens voor verwaarlozing, die verlaagd dient te worden van 18 punten naar 9 punten, om zo beter aan te sluiten bij de vaststellingen uit de praktijk;
Overwegende dat de regelgeving rond woonbeleid in 2021 gecodificeerd werd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, waardoor dit reglement wat betreft verwijzingen naar deze regelgeving geactualiseerd dient te worden;
§1.
De gemeenteraad neemt kennis van het gewijzigde ontwerp van het reglement betreffende de opmaak van een gemeentelijk reglement betreffende de opmaak van het gemeentelijk register van leegstaande en / of verwaarloosde woningen en / of gebouwen en keurt dit reglement, als bijlage bij dit besluit gevoegd en er integraal deel van uitmakende, goed.
§2.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het document "technisch verslag inzake verwaarlozing", bijlage vormend bij het reglement betreffende de opmaak van het gemeentelijk register van leegstaande en/of verwaarloosde woningen en/of gebouwen, als bijlage bij dit besluit gevoegd en er integraal deel van uitmakende, goed.
Het besluit van de gemeenteraad d.d. 4 juli 2017 aangaande het reglement betreffende de opmaak van het gemeentelijk register van leegstaande en / of verwaarloosde woningen en / of gebouwen, wordt ingetrokken.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de vraag vanwege het Dagverzorgingscentrum De Moerbei, gevestigd in het gebouw Kastanjelaan 61, naast het dienstencentrum De Bolster om ten behoeve van hun dienstvoertuigen op de berm van de Kastanjelaan vier parkeerplaatsen voor te behouden:
- twee parkeerplaatsen links van het hellend vlak ten behoeve van de maaltijdbedeling “van maandag tot en met vrijdag”;
- twee parkeerplaatsen rechts van het hellend vlak ten behoeve van het rolstoelvervoer “van maandag tot en met vrijdag, telkens van 08.30u. tot 10.30u. en van 15.30u. tot 16.30u.”;
Overwegende dat deze ruimte beschikbaar is op de berm ter hoogte van de ingang van hun gebouw;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie, die in totaal geraamd wordt op 500 EUR, kan aangekocht worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Signalisatie 2251000/020001”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 1 december 2023 om op de berm vier voorbehouden parkeerplaatsen aan te brengen voor de dienstvoertuigen van het DVC De Moerbei;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Kastanjelaan:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening dynamische Zone 30 (schoolomgeving);
Overwegende dat hiertoe het bestaande aanvullend reglement van de Kastanjelaan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel een gemeenteweg betreft;
Op de Kastanjelaan ter hoogte van het kruispunt met de Paul Lambertlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van huisnummer 24, ter hoogte van de voetverbinding tussen de pastorie en de kerk geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van het kruispunt met de Marie Joséestraat geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van het kruispunt met de Elisabethlaan geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Kastanjelaan van de Natiënlaan tot de parking (kerkplein) aan de kant van de school in de richting van het kerkplein geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Kastanjelaan vanaf de parking, aan de kant van de school in de richting van de Natiënlaan geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Op de Kastanjelaan, op twee parkeerplaatsen ter hoogte van de ingang van het Dienstencentrum De Bolster geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Kastanjelaan ter hoogte van de Paul Lambertlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Kapelstraat geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Eikenlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Casinostraat geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Torenlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Guillaume Lambertlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Eikenlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Berkenlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Natiënlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Marie Joséestraat geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Elisabethlaan geldt:
op de Kastanjelaan ter hoogte van de Louis Mercierlaan geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Kastanjelaan van de Marie-Joséestraat tot de Elisabethlaan langs beide zijden van de weg geldt:
het is verplicht te parkeren op de berm of op het trottoir;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9e;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
Op de Kastanjelaan ter hoogte van de kerk van Eisden-tuinwijk, op de parking geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Kastanjelaan ter hoogte van het plantvak tegenover de kerk en tegenover de ingang van de school geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: SCHOOLBUS;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Kastanjelaan van de Paul Lambertlaan tot de Louis Mercierlaan langs beide zijden van de weg geldt:
voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Voetgangers moeten daarbij het rechtse gedeelte volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het linkse gedeelte.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D9.
Op de Kastanjelaan ter hoogte van de ingang van het Dagverzorgingscentrum De Moerbei, op de twee parkeerplaatsen gelegen op de berm links van het hellend vlak, van maandag tot en met vrijdag geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: VERGUNNINGHOUDERS;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV “VERGUNNINGHOUDERS” en Type V “van maandag tot en met vrijdag”;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Kastanjelaan ter hoogte van de ingang van het Dagverzorgingscentrum De Moerbei, op de twee parkeerplaatsen rechts van het hellend vlak, van maandag tot en met vrijdag, telkens van 08.30u. tot 10.30u. en van 15.30u. tot 16.30u.” geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: VERGUNNINGHOUDERS;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV “VERGUNNINGHOUDERS” en Type V “van maandag tot en met vrijdag, van 08.30u. tot 10.30u., van 15.30u. tot 16.30u.”;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Kastanjelaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 29 juni 2021).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er op de Dr. Haubenlaan momenteel een zone 30 geldt op het recent heraangelegde gedeelte tussen de Heirstraat en de Parklaan;
Overwegende dat de Dr. Haubenlaan echter over de gehele lengte van aan de Heirstraat tot bijna aan de brug een centrum zone is met schoolverkeer, handel, horeca en de kerk. Hierdoor verdient deze locatie extra aandacht;
Overwegende dat de maximale snelheid momenteel 50 km/u bedraagt en er vijf snelheidsremmers zijn aangebracht: een plateau, tweemaal 2 rijbaankussens, een wegversmalling en een asverschuiving. Toch lijkt de snelheid in zo’n centrumgebied, zeker gevoelsmatig, te hard;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om niet te wachten op de heraanleg van het tweede gedeelte, maar de zone 30 reeds uit te breiden tot aan de Hemelrijkstraat;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 10 november 2023 om de zone 30 in de Dokter Haubenlaan uit te breiden tot de Hemelrijkstraat;
Overwegende dat hierdoor het aanvullend reglement "Dr. Haubenlaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 7 september 2021, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig reglement;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Dokter Haubenlaan:
- bebouwde kom;
- tonnagebeperking "max. 3,5 ton";
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op het kruispunt van de Dokter Haubenlaan met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op het kruispunt van de Dokter Haubenlaan met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen;
voorsorteringsstroken worden afgebakend. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F13;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Parklaan geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) ter hoogte van het kruispunt met de Dokter Haubenlaan geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) ter hoogte van het kruispunt met de Deken Bernardstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 63 geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Neerveldstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Klokkenstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Hemelrijkstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) vanaf de splitsing op de helft van de parking tot de Dokter Haubenlaan in de richting van de Dokter Haubenlaan geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
Op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) vanaf de rechterkant van de parking richting Dr. Haubenlaan in de richting van de Dokter Haubenlaan
geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) vanaf de Dokter Haubenlaan tot de splitsing naar het andere gedeelte van de parking in de richting van de Deken Bernardstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan vanaf de splitsing op de parking bibliotheek richting rechter helft in de richting van de Dokter Haubenlaan geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- verkeersborden F19.
Op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) ter hoogte van het kruispunt met de Dokter Haubenlaan geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) ter hoogte van het kruispunt met de Deken Bernardstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan vanaf huisnummer 15 tot en met huisnummer 25 geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) vanaf de Dokter Haubenlaan tot de Deken Bernardstraat geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op alle wegen die uitkomen op de Dokter Haubenlaan en dit tussen het kruispunt met de Heirstraat enerzijds, en met de brug over de Zuid-Willemsvaart anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Heirstraat enerzijds, en met de Hemelrijkstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Dokter Haubenlaan van de gewestweg N78 tot en met de brug over de Zuid-Willemsvaart aan de kant van de pare huisnummers geldt:
op de Dokter Haubenlaan van af de brug over de Zuid-Willemsvaart tot aan de Heirstraat aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode;
- verkeersborden D7.
Op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) van de Dokter Haubenlaan tot de Deken Bernardstraat, in het midden van de parking, geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van de Heirstraat geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 49 geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 19, op twee parkeerplaatsen wordt volgende maatregel ingevoerd:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 3, op het eerste parkeervak vanaf de Jagersborgweg geldt:
op de Dokter Haubenlaan (parking bibliotheek) op de 4 parkeerplaatsen ter hoogte van de ingang van het Woon- en Zorgcentrum Maasmeander geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van de kiosk tegenover huisnummer 69, op twee parkeerplaatsen geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 48 in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 80 in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 48 in de richting van Kotem geldt:
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van huisnummer 80 in de richting van Kotem geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Op de Dokter Haubenlaan, op de splitsing van de parking bibliotheek ter hoogte van het kruispunt met het dubbelrichtingsfietspad geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M10;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat, komende van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
het is verboden links af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van het kruispunt met de Heirstraat, komende van Kotem geldt:
het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31b.
Op de Dokter Haubenlaan van de Weg naar Geneuth tot het begin van de bebouwde kom "Mechelen a/d Maas" in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Dokter Haubenlaan van de Weg naar Geneuth tot de Hemelrijkstraat geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan van de Meelstraat tot de Weg naar Geneuth, aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Dokter Haubenlaan van de (brom)fietstoegang parking administratief centrum tot de fietsoversteekplaats ter hoogte van de Heirstraat aan de zuidelijke zijde van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Dokter Haubenlaan van de Heirstraat tot de Hemelrijkstraat in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43, met zonale geldigheid.
Op de Dokter Haubenlaan van de Heirstraat tot de gewestweg N78 (Rijksweg) aan de kant van de onpare huisnummers in de richting van de gewestweg
N78 (Rijksweg) geldt:
voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Voetgangers moeten daarbij het rechtse gedeelte volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het linkse gedeelte.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D9a.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van de Heirstraat geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Dokter Haubenlaan ter hoogte van de Heirstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Dokter Haubenlaan van huisnummer 29 tot en met huisnummer 15 aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is toegelaten;
de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a-Type VIIb;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xb.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Dr. Haubenlaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 7 september 2021).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de dienst Mobiliteit reeds meerdere keren de melding heeft ontvangen over de aanwezigheid van voetgangers op de rijweg van de Oostelijke Ontsluitingsweg;
Overwegende dat deze weg louter een doorstromingsverbinding is voor licht en zwaar verkeer tussen de ontsluitingsweg en de gewestweg N78, werden er geen voetpaden voorzien, net omwille van de functie van deze weg;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om op de rijweg van de Oostelijke Ontsluitingsweg een voetgangersverbod in te voeren;
Overwegende dat de kosten voor de benodigde verkeerssignalisatie in totaal worden geraamd op 300 EUR en kunnen geboekt worden onder de boekhoudsleutel “Signalisatie 2251000/020001”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 8 december 2023 om op de rijbaan en bermen van de Oostelijke Ontsluitingsweg een voetgangersverbod in te voeren;
Overwegende dat er geen gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Oostelijke Ontsluitingsweg;
Overwegende dat hierdoor het bestaande aanvullend reglement van de Oostelijke Ontsluitingsweg, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 7 september 2021 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op het kruispunt van de oostelijke ontsluitingsweg met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de oostelijke ontsluitingsweg van de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de rotonde oostelijke ontsluitingsweg - ontsluitingsweg (N-Z)-Heufkensweg in beide richtingen geldt:
de toegang is verboden voor voetgangers;
de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen;
de toegang is verboden voor bestuurders van bromfietsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C19;
- verkeersborden C11;
- verkeersborden C9.
Op de oostelijke ontsluitingsweg ter hoogte van de rotonde met de ontsluitingsweg (N-Z)-Heufkensweg, geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de oostelijke ontsluitingsweg met de ontsluitingsweg (N-Z) en Heufkensweg geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de oostelijke ontsluitingsweg met de ontsluitingsweg (N-Z) en Heufkensweg geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de oostelijke ontsluitingsweg van de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de rotonde oostelijke ontsluitingsweg - ontsluitingsweg (N-Z) - Heufkensweg geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Oostelijke Ontsluitingsweg, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 7 september 2021).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op het BVR van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezins- en groepsopvang;
Gelet op het decreet van 03 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse kinderopvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA);
Overwegende dat de huidige context duidelijker richtlijnen vereist inzake inschrijven en afmelden;
Overwegende dat het BOA-decreet een aantal verplichtingen oplegt inzake het voorrangsbeleid;
Overwegende dat een update noodzakelijk is om meer tegemoet te komen aan vorm- en inhoudelijke vereisten van het BOA-decreet;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang toe is aan een noodzakelijke update conform een aanpassing in de richtlijnen rond het toedienen van medicatie in de kinderopvang;
De gemeenteraad gaat akkoord met het gewijzigde huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang ’t Huis dat in werking treedt op 1 februari 2024.
De gemeenteraad gaat akkoord met de gewijzigde schriftelijke overeenkomst tussen de ouders en de buitenschoolse kinderopvang die in werking treedt op 1 februari 2024.
Gelet op het subsidiereglement sport, goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 05.05.2009;
Gelet op de inflatie en de algemene prijsstijging voor producten en diensten, is het opportuun het bedrag van de toelage voor dienstjaar 2024 aan te passen naar een niveau dat voorgaande indexaanpassingen in rekening brengt.
Overwegende dat het om efficiëntieredenen aangewezen is vanaf het dienstjaar 2025 en volgende, een automatische indexatieclausule voor deze toelage te voorzien;
Gelet op het advies van de sportraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing aan het subsidiereglement sport zoals toegevoegd in bijlage. Het aangepaste reglement gaat in op 1 januari 2024.