Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat de parking van het zwembad Prinsenpark en de polyvalente zaal Asteroïde heraangelegd werd;
Overwegende dat bij deze heraanleg een nieuwe dubbelrichtings-fietsverbinding werd aangelegd tussen de fietsparking van het zwembad en de fietspaden langs de Ringlaan;
Gelet op de nieuwe dubbelrichtings-aansluiting op het fietsnetwerk van de Ringlaan, best de huidige twee enkelrichtings-fietsoversteekplaatsen (FOP’s) op de Ringlaan worden gereduceerd naar één dubbelrichtings-fietsoversteekplaats ter hoogte van de aansluiting met de nieuwe fietsverbinding naar het zwembad;
Overwegende dat de kosten voor het wegstralen van één fietsoversteekplaats en het aanbrengen van een dubbelrichtings-fietsoversteekplaats en de benodigde verkeerssignalisatie in totaal wordt geraamd op 410,00 EUR;
Overwegende dat tijdens de laatste bijeenkomst van de mobiliteitscommissie de verkeersproblematiek ter hoogte van de toegang naar het fastfoodrestaurant Burgerking werd besproken;
Overwegende dat blijkt dat veel bestuurders nog altijd halsstarrig de verkeerregels blijven negeren en over de doorlopende middenlijn rijden om de parking op te rijden of net na de doorlopende streep keren om de parking te bereiken;
Overwegende dat deze maneuvers de doorstroming op de Ringlaan ernstig hinderen;
Gelet op het voorstel van de mobiliteitscommissie om naast de bestaande onderbroken aslijn een doorlopende middenlijn volledig door te trekken tussen de voorsorteerstroken ter hoogte van de N78 en de rotonde met de Heirstraat;
Overwegende dat hierdoor het verkeer vanaf de N78 verplicht wordt om te rijden tot aan de rotonde om te keren en door de onderbroken aslijn aan de kant van het restaurant kunnen de bewoners van dit gedeelte van de Ringlaan en klanten van het restaurant de Ringlaan oprijden richting de rotonde met de Heistraat;
Overwegende dat de kosten voor het aanbrengen van deze doorlopende aslijn wordt geraamd op 175,00 EUR;
Gelet op de vraag van het buurtcomité van de Grafveldstraat, gelegen aan het einde van de verlengde Zandstraat, voor het aanbrengen van een extra voetgangersoversteekplaats op de Ringlaan tussen de twee aansluitingen met de Zandstraat ter bevordering van de oversteekbaarheid van de Ringlaan voor voet- en fietsverplaatsingen van en naar Proosterbos-centrum en de voetbalterreinen aan het einde van de verlengde Zandstraat;
Overwegende dat fietsers ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats moeten afstappen en hun fiets aan de hand moeten leiden wanneer zij het zebrapad gebruiken, zoals wettelijk bepaald in de wegcode;
Overwegende dat ter hoogte van de Proosterbosstraat en ter hoogte van de voet/fietsverbinding met de verkaveling “In de Mool” reeds een oversteekplaats voor voetgangers werd aangebracht;
Overwegende dat er thans geen geregeld doorgaand zwaar verkeer meer over de Ringlaan rijdt en er vanaf 1 januari 2023 op dit straatgedeelte een trajectcontrole in werking is, kan de vraag tot het aanbrengen van deze extra voetgangersoversteekplaats gunstig geadviseerd worden ten behoeve van de bewoners van de verlengde Zandstraat en Grafveldstraat van en naar Proosterbos-centrum en de voetbal-oefenterreinen van Eendracht Mechelen a/d Maas;
Overwegende dat de kosten voor het aanbrengen van een zebrapad wordt geraamd op 100,00 EUR;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie voor voormelde voorgestelde maatregelen, die in totaal geraamd worden op 150,00 EUR, kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Kwadranten BRANDP06-2 2250000/029000”;
Overwegende dat de benodigde wegmarkeringen voor voormelde voorgestelde maatregelen, die in totaal geraamd worden op 535,00 EUR, kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Wegmarkeringen 2251000/020001”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 6 oktober 2023 om akkoord te gaan met de drie voormelde nieuwe verkeersmaatregelen;
Overwegende dat hiervoor het goedgekeurde aanvullend reglement "Ringlaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2023 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat er geen gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Ringlaan;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Ringlaan ter hoogte van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
voorsorteringspijlen op de rijbaan worden aangekondigd. Bestuurders moeten een welbepaalde rijstrook kiezen; voorsorteringsstroken worden afgebakend. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt;
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F13;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.
Op de Ringlaan ter hoogte van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 van de wegcode.
Op de Ringlaan, ter hoogte van de gewestweg N78 (Rijksweg):
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan) geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Oude Baan geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Heirstraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.
Op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van huisnummer 64 geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van huisnummer 121 geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van huisnummer 400 (toegangsweg overdekt zwembad Prinsenpark) geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Ringlaan, vanaf de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Ringlaan, vanaf de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de rotonde met de Heirstraat geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Ringlaan vanaf de gewestweg N78 (Rijksweg) tot de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Oude Baan geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Heirstraat geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan) geldt:
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Oude Baan geldt:
op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Heirstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Ringlaan ter hoogte van de rotonde met de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van de rotonde met de Oude Baan geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van de rotonde met de Heirstraat geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Proosterbosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan geldt:
op de Ringlaan (de toegangsweg van het zwembad Prinsenpark) ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de Proosterbosstraat geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan (de toegangsweg van het zwembad Prinsenpark) geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op alle wegen die uitkomen op de Ringlaan en dit tussen het kruispunt met de Akkerstraat enerzijds, en met de Zandstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
op de Eindstraat ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan geldt:
op de Geloeslaan ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan geldt:
op de Wijnantslaan ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Ringlaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Akkerstraat enerzijds, en met de Zandstraat anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de Eindstraat geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de Geloeslaan geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van het kruispunt met de Wijnantslaan geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Ringlaan ter hoogte van de Ringlaan (de toegangsweg van het zwembad Prinsenpark) geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van de Geloeslaan, de aansluiting die dicht bij de rotonde met de J. Smeetslaan ligt geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Ringlaan ter hoogte van de nieuwe fietsverbinding (2 richtingen) langs de toegangsweg naar de toegangsweg van het zwembad Prinsenpark geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de dubbelrichtings-oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Ringlaan vanaf de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) tot de Ringlaan (de toegangsweg van het overdekt zwembad Prinsenpark) langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het parkeren is altijd verboden, het stilstaan is verboden op vrijdag, zaterdag en zondag, telkens van 18.00u. tot 24.00u.;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
Op de parking van het zwembad Prinsenpark, vanaf de toegangsweg naar het tweede gedeelte van de parking geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en bestuurders van speedpedelecs.
Op de parking van het zwembad Prinsenpark, vanaf de toegangsweg naar het eerste gedeelte van de parking geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers, tweewielige bromfietsen klasse A en speedpedelecs mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18.
Op de brandweg van het zwembad Prinsenpark, links van het gebouw vanaf de toegangsweg van de parking tot aan de achterkant van het gebouw geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de brandweg van het zwembad Prinsenpark, links van het gebouw ter hoogte van de eerste vier parkeerplaatsen geldt:
Op de parkeerzone, links van en over de breedte van de polyvalente zaal Asteroïde, ter hoogte van de zij-ingang van de keuken geldt;
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: vergunninghouders.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Ringlaan van de Oude Baan tot de Heirstraat in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Ringlaan van op de rijbaan van de parking tot en met de Asteroïde in beide richtingen geldt:
de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen;
de toegang is verboden voor bestuurders van bromfietsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C11;
- verkeersborden C9.
Op de Ringlaan ter hoogte van de parking van het zwembad Prinsenpark geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Ringlaan ter hoogte van de ingang van het zwembad Prinsenpark, op vier parkeerplaatsen geldt:
op de Ringlaan ter hoogte van de ingang van de Asteroïde, op drie parkeerplaatsen geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Ringlaan van het begin van de toegangsweg naar de parking zwembad Prinsenpark tot de fietsenstalling ter hoogte van de ingang aan de zuidelijke
zijde van de weg geldt:
voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D10.
In de zone "parking zwembad Prinsenpark" begrensd door de aansluiting toegangsweg parking zwembad Prinsenpark en de Ringlaan worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b met zonale geldigheid.
Op de Ringlaan, tussen de Oude Baan en de Heirstraat, geldt:
het is verboden een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C35.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Ringlaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 27 juni 2023).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de schoolomgeving van campus De Helix en de ligging ervan naast de Rijksweg (gewestweg N78);
Overwegende dat de parking van de campus via een invoegstrook een directe aansluiting heeft op de gewestweg N78;
Overwegende dat het fietsverkeer veel hinder ondervindt van geparkeerde voertuigen op het fietspad, waartegen de politiediensten optreden wanneer ze ter plaatse zijn;
Overwegende dat een ander verkeersprobleem zich situeert op de invoegstrook naar de parking: ouders staan met hun voertuig stil op de invoegstrook om nadat hun kind is uitgestapt terug de Rijksweg op te rijden, hetgeen voor onverwacht maneuvers en potentieel gevaar zorgt;
Overwegende dat het voor de politiediensten thans niet mogelijk is om repressief op te treden, stelt de dienst Mobiliteit voor om op deze invoegstrook een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren;
Gelet op het positief advies vanwege de afdeling Wegen Limburg, de wegbeheerder van de gewestweg N78;
Overwegende dat de kosten voor de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 150,00 EUR en kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Kwadranten BRANDP06-2 2250000/029000”;
Gelet op de vraag van de Gemeentelijke Adviesraad (GAR) voor personen met een handicap om, ten behoeve van het winkelen in het gedeelte Rijksweg tussen de Koning Albertlaan en de J. Smeetslaan, een voorbehouden parkeerplaats te voorzien op de parkeerzone langs de Rijksweg;
Overwegende dat, rekening houdende met speciale voertuigen die uitgerust zijn met een laadklep, deze voertuigen moeten beschikken over een lengte van 8 m;
Overwegende dat de eerste parkeerplaats bij het begin van de parkeerzone vanaf de Koning Albertlaan hiervoor het meest opportuun is, waarbij voldoende ruimte achter het voertuig en laadklep beschikbaar is;
Overwegende dat de kosten voor de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 150,00 EUR en kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Kwadranten BRANDP06-2 2250000/029000”;
Gelet op de vraag van De Post (Rijksweg 390) om ter hoogte van het postgebouw één parkeerplaats vrij te houden voor hun dienstvoertuig van de pakketjesdienst, iedere dag van 8u. tot 9u.;
Overwegende dat de kosten voor de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 200,00 EUR en kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “Kwadranten BRANDP06-2 2250000/029000”;
Gelet op het goedkeuringsbesluit van het schepencollege van 6 oktober 2023 met betrekking tot de voorgestelde parkeermaatregelen;
Overwegende dat voormelde parkeermaatregelen, na goedkeuring door de gemeenteraad, ter goedkeuring moeten voorgelegd worden aan de wegbeheerder van de gewestweg N78, de afdeling Wegen Limburg te Hasselt;
Overwegende dat hiertoe het aanvullend reglement “gewestweg N78 (Rijksweg), alle verkeersmaatregelen betreffende stilstaan en parkeren zonder zonale geldigheid”, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 april 2021, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig aanvullend reglement;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Rijksweg:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening dynamische Zone 30;
- afbakening blauwe zone;
Overwegende dat het aanvullend reglement geheel of gedeeltelijk van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen: N78;
Op de gewestweg N78 (Rijksweg) in de richting van Lanaken ter hoogte van kmp 17.965 LINKS tot kmp 17.958 LINKS wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 7 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Op de parkeerzone van de gewestweg N78 (Rijksweg) in de richting van Lanaken ter hoogte van huisnummer 378 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 8 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Op de gewestweg N78 (Rijksweg) in de richting van Lanaken ter hoogte van kmp 20.892 LINKS tot kmp 20.825 LINKS worden volgende maatregelen ingevoerd:
het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9b;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de invoegstrook langs de Rijksweg (gewestweg N78), vanaf de N78 tot de ingang van de parking van scholencampus De Helix geldt:
op de Rijksweg vanaf de inrit winkel Delhaize tot net na de inrit naar de ondergrondse garage van het appartementsgebouw Rijksweg 381 geldt:
op de Rijksweg van het begin van de brandweg van het appartementencomplex De Warande, Rijksweg 403 tot het einde van deze brandweg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de parkeerzone van de Rijksweg (gewestweg N78), ter hoogte van huisnummer 390 en over een lengte van 6 m geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het verbod geldt van 8u. tot 9u.; uitzondering op deze maatregel wordt gemaakt voor het laden en lossen;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V “van 8u. tot 9u.” en “uitgezonderd laden en lossen”;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa.
Op de gewestweg N78 (Rijksweg) ter hoogte van huisnummer 188, over een lengte van 6 m geldt:
het parkeren is toegelaten;
de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xb.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Rijksweg, alle verkeersmaatregelen betreffende stilstaan en parkeren zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 27 april 2021).
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de vraag van de bewoner van de Steenkuilstraat 54 voor een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op de berm voor zijn woning;
Overwegende dat de aanvraag voldoet aan de wettelijke, door de wegcode bepaalde voorwaarden:
- de aanvrager is in het bezit van de speciale parkeerkaart;
- de woning heeft geen eigen garage of oprit;
- er is voldoende ruimte beschikbaar op het openbaar domein om deze parkeerplaats te voorzien;
Overwegende dat de parkeerplaats, zoals op vraag van de bewoner, op de berm kan gepositioneerd worden;
Overwegende dat tussen het voertuig en de woning nog voldoende ruimte over blijft voor de voetgangers om het trottoir te blijven volgen;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 100,00 EUR en kan aangekocht worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel MOB07 - 2251000/020001;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 6 oktober 2023 om op de voorgestelde locatie een parkeerplaats voor personen met een handicap in te voeren;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Steenkuilstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Steenkuilstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oude Baan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Steenkuilstraat vanaf de Oude Baan over een lengte van 7 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Steenkuilstraat ter hoogte van de Oudstrijdersstraat geldt:
op de Steenkuilstraat ter hoogte van de Weggevoerdenstraat geldt:
op de Steenkuilstraat ter hoogte van de Zegestraat geldt:
op de Steenkuilstraat ter hoogte van huisnummer 123 geldt
op de Steenkuilstraat ter hoogte van huisnummer 132 geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
In de Steenkuilstraat, op de berm ter hoogte van huisnummer 53 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de bezoekende supporters van Patro Eisden Maasmechelen parkeren op de hoekparking Kolenmijn Limburg Maaslaan – Terhillslaan;
Gelet op de vraag van de voetbalclub om, ter bevordering van de oversteekbaarheid van de Kolenmijn Limburg Maaslaan en de veiligheid van de bezoekende supporters, op de rijbaan een voetgangersoversteekplaats aan te brengen;
Overwegende dat door de onderverdeling van de rijbaan in rijstroken in deze straat een parkeerverbod geldt;
Overwegende dat door de afwezigheid van geparkeerde voertuigen op de rijbaan de zichtbaarheid optimaal is voor zowel de supporters die via het zebrapad de weg oversteken als voor het aankomende verkeer;
Overwegende dat de benodigde wegmarkeringen, die geraamd worden op 100,00 EUR, kunnen betaald worden via de boekhoudsleutel “MOB09 - 2251000/020001 ”;
Overwegende dat de benodigde verticale verkeerssignalisatie, die geraamd wordt op 150,00 EUR, kan betaald worden via de boekhoudsleutel “MOB07 - 2251000/020001 ”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 6 oktober 2023 om op de Kolenmijn Limburg Maaslaan een voetgangersoversteekplaats (VOP) aan te brengen ter bevordering van de oversteekbaarheid van de rijbaan ter plaatse en de veiligheid van de bezoekende supporters;
Overwegende dat er geen gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Kolenmijn Limburg Maaslaan;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op alle wegen die uitkomen op de Kolenmijn Limburg Maaslaan en dit tussen het kruispunt met de Paul Nicoulaan enerzijds, en met de meest zuidelijke toegangsweg naar de hoekparking Kolenmijn Limburg Maaslaan - Terhillslaan anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de Paul Nicoulaan enerzijds, en met de meest zuidelijke toegangsweg naar de hoekparking Kolenmijn Limburg Maaslaan - Terhillslaan anderzijds (deze kruispunten inbegrepen), geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan ter hoogte van de rotonde met de Terhillslaan geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Kolenmijn Limburg Maaslaan met de Terhillslaan geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Kolenmijn Limburg Maaslaan met de Terhillslaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan in beide richtingen geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan in beide richtingen geldt:
de toegang is verboden voor bestuurders van rijwielen;
de toegang is verboden voor bestuurders van bromfietsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C11;
- verkeersborden C9.
Op de Kolenmijn Limburg Maaslaan ter hoogte van de parking van de bezoekende supporters van Patro Eisden Maasmechelen geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de vraag van de directie van de basisschool De Griffel in Eisden-tuinwijk om ten behoeve van de naschoolse kinderopvang van hun kleuterafdeling in de Dopheidestraat, een parkeerplaats voor te behouden voor de schoolbus;
Overwegende dat in de Dopheidestraat eenrichtingsverkeer werd ingevoerd; de straat werd als dusdanig ingericht;
Overwegende dat ter hoogte van de schooluitgang er voldoende ruimte is om deze parkeerplaats te voorzien op de berm;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 100,00 EUR en kan aangekocht worden via de boekhoudsleutel “Kwadranten BRANDP 06-22250000/029000”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 6 oktober 2023, om in de Dopheidestraat, ter hoogte van de schooluitgang van de kleuterschool De Griffel, op de berm een voorbehouden parkeerplaats voor schoolbussen in te voeren;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Dopheidestraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening dynamische Zone 30 (schoolomgeving);
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Dopheidestraat vanaf de Elisabethlaan in de richting van de Marie Joséestraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers.
Op de Dopheidestraat vanaf de Marie Joséestraat in de richting van de Elisabethlaan geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M2;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M4.
Op de Dopheidestraat langs beide zijden van de weg geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden; de maatregel geldt van maandag tot en met vrijdag, van 08.15u. tot 08.45u., van 11.45u. tot 13.15u. en van 15.00u. tot 16.45u.;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- onderborden “maandag tem vrijdag, van 08.15u. tot 08.45u., van 11.45u. tot 13.15u. en van 15.00u. tot 16.45u.”;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Dopheidestraat, op de berm ter hoogte van de schooluitgang van de kleuterschool van basisschool De Griffel over een lengte van 8 m geldt:
het parkeren is voorbehouden voor autocars;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9d;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat klanten van het tegenover gelegen café en nabij gelegen restaurant vaak parkeren op de Forenzenweg, in plaats van op de tegenoverliggende kiezelparking op de hoek Bloemenlaan - Oude Baan;
Overwegende dat de bewoners van de Forenzenweg hierdoor te weinig plaats hebben om te parkeren voor hun woning aangezien ze geschrankt moeten parkeren;
Gelet op de vraag van de bewoners om een oplossing van dit parkeerprobleem;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om een woonerf in te voeren in de Forenzenweg;
Overwegende dat hierdoor de snelheid beperkt wordt tot maximum 20 km/h;
Overwegende dat voetgangers in een woonerf de volledige breedte van de openbare weg mogen gebruiken;
Overwegende dat in het begin van de Forenzenweg het parkeren verplicht is op de berm, op de aangelegde parkeerplaatsen;
Overwegende dat aangezien het parkeren in een woonerf verboden is, behoudens plaatselijke reglementering, de dienst Mobiliteit voorstelt om de parkeermaatregel “verplicht parkeren op straat” in te voeren;
Overwegende dat op het brede plein achteraan in de Forenzenweg en het parkeerterrein tegenover de huisnummers 6 tot en met 10 voldoende ruimte is om de kermisattracties van de bewoners te stallen;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 21 februari 2020 om in de Forenzenweg een woonerf in te voeren;
Overwegende dat hierdoor de aanvullende gemeentelijke verordening “stilstaan- en parkeerverbod op de parking Forenzenweg, uitgezonderd vergunninghouders”, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2010 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het benodigde signalisatiemateriaal, dat in totaal geraamd wordt op 450,00 EUR, kan aangekocht worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “MOB07 - 2251000/020001 ”;
In de Forenzenweg, aan de noord-kant vanaf de Oude Baan tot huisnummer 28, geldt: het is verplicht te parkeren op de berm op de aangelegde parkeerplaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- E9e, aangevuld met de onderborden Type Xa en Xb.
In de Forenzenweg, vanaf huisnummer 28, aan beide zijden van de rijbaan, tot aan de Oude Baan, geldt: het is verplicht te parkeren op de rijbaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- E9g.
Op de Forenzenweg ter hoogte van het kruispunt met de Oude Baan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Oude Baan ter hoogte van het kruispunt met de Forenzenweg geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Forenzenweg vanaf de Oude Baan over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Forenzenweg ter hoogte van de Oude Baan geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Forenzenweg ter hoogte van de Oude Baan geldt:
op de Forenzenweg ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
op de Forenzenweg ter hoogte van huisnummer 6 geldt:
op de Forenzenweg ter hoogte van huisnummer 11 geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Forenzenweg op de parkeerruimte naast de rijbaan tegenover de huisnummers 6 tot en met 10, geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden; deze maatregel geldt niet voor “vergunninghouders”;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord E3;
- onderbord “uitgezonderd vergunninghouders”.
In het gebied “Forenzenweg” begrensd door de Louis Mercierlaan geldt:
het (woon)erf wordt afgebakend. Het begin van het (woon)erf wordt aangeduid;
ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F12a;
- verkeersborden F12b.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: “aanvullende gemeentelijke verordening - stilstaan- en parkeerverbod op de parking Forenzenweg, uitgezonderd vergunninghouders” (besluit gemeenteraad van 26 januari 2010).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Sint-Pieterstraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening Zone 30;
- afbakening dynamische Zone 30;
Gelet op de vraag van de bewoonster van de Sint-Pietersstraat 111 voor een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap op de berm voor haar woning;
Overwegende dat de aanvraag voldoet aan de wettelijke, door de wegcode bepaalde voorwaarden:
- de aanvrager is in het bezit van de speciale parkeerkaart;
- de woning heeft geen eigen garage of oprit;
- er is voldoende ruimte beschikbaar op het openbaar domein om deze parkeerplaats te voorzien;
Overwegende dat deze parkeerplaats niet geprivatiseerd kan en mag worden; iedere houder van de speciale parkeerkaart mag deze parkeerplaats gebruiken;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 13 oktober 2023 om ter hoogte van de Sint-Pietersstraat een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te voeren;
Overwegende dat de benodigde verkeerssignalisatie wordt geraamd op 100,00 EUR en kan aangekocht worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel MOB07 - 2251000/020001 .
Overwegende dat hierdoor het bestaande aanvullend reglement "St.-Pieterstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid", goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 oktober 2021, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Dreef geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Koetestraat geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 101 tot huisnummer 109 geldt:
op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Genieskensstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer
bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de hoek met de Ganzenpoelstraat, langs het kerkplein geldt:
het parkeren is toegelaten.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a.
Op de Sint-Pieterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Genieskensstraat, ter hoogte van de woning Genieskensstraat 151 geldt:
het parkeren is toegelaten;
de maatregel geldt alleen voor de fietsers.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M1.
Op de Sint-Pieterstraat van huisnummer 2 tot de Botsebergweg geldt:
de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor bewoners, landbouwersgebruik en bromfiets klasse A altijd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
Op de Sint-Pieterstraat van de Koetestraat tot de Genieskensstraat langs beide zijden van de weg geldt:
het is verplicht te parkeren op de berm of op het trottoir;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9e;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa, Xd.
In het gebied Sint-Pieterstraat-Botsebergweg begrensd door de Sint-Pieterstraat ter hoogte van de Eisdenweg; de Sint-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 2;
de Botsebergweg ter hoogte van huisnummer 2, geldt:
het (woon)erf wordt afgebakend. Het begin van het (woon)erf wordt aangeduid;
ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F12a;
- verkeersborden F12b.
Op de St-Pietersstraat van de Eisdenweg tot de Koetestraat in beide richtingen geldt:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111.
Op de St-Pieterstraat ter hoogte van huisnummer 46, op de twee parkeerplaatsen aan de publieke laadpaal voor elektrische voertuigen geldt:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
In de Sint-Pietersstraat, ter hoogte van huisnummer 111 wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
de parkeerreglementering geldt over een afstand van 5 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Sint-Pieterstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 5 oktober 2021).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening blauwe zone;
Gelet op de vraag van de directie van het Medisch Centrum om in de Faesschehoeveweg op de parking ter hoogte van hun gebouw twee parkeerplaatsen voor te behouden voor vergunninghouders ten behoeve van hun dienstvoertuigen;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 13 oktober 2023 om op de parking van het Medisch Centrum twee parkeerplaatsen voor te behouden voor vergunninghouders ten behoeve van hun dienstvoertuigen;
Overwegende dat het lokaal bestuur, als wegbeheerder moet instaan voor de aankoop en plaatsing van de benodigde verkeerssignalisatie;
Overwegende dat de totale kost wordt geraamd op 200,00 EUR en kan betaald worden via de boekhoudsleutel “MOB07 - 2251000/020001 ”;
Overwegende dat hierdoor het aanvullend reglement van de Faesschehoeveweg, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 7 juli 2015 moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Faesschehoeveweg ter hoogte van het kruispunt met de Leopoldstraat, voor het verkeer komende van de Leopoldstraat in de richting van de
Smakkaartsweg geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Faesschehoeveweg ter hoogte van het kruispunt met de Leopoldstraat, voor het verkeer komende van de Smakkaartsweg in de richting van de
Koning Albertlaan geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Op de Faesschehoeveweg ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertlaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Faesschehoeveweg vanaf de Koning Albertlaan over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Faesschehoeveweg, op de parking aan het Medisch Centrum, komende van de Schuttershoefstraat, vanaf de tweede helft van de parking tot aan de Heesterstraat, in de richting van de Heesterstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Faesschehoeveweg, vanaf de Heesterstraat tot na de eerste helft van de parking in de richting van de Schuttershoefstraat geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
In de Faesschehoeveweg, op de vier parkeerplaatsen ter hoogte van de hoofdingang van het Medisch Centrum wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
In de Faesschehoeveweg, op de parking aan het Medisch Centrum, op twee parkeerplaatsen wordt volgende maatregel ingevoerd:
het parkeren is toegelaten;
het parkeren is voorbehouden voor vergunninghouders;
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type III “vergunninghouders”;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
- Faesschehoeveweg, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 7 juli 2015).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2023;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Heihoevestraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening blauwe zone;
Overwegende dat de leveranciers van Delhaize met hun vrachtwagens enkel via de Heihoevestraat de parking, die gelegen is tussen de Oude Baan en de Heihoevestraat, kunnen oprijden;
Overwegende dat door geparkeerde wagens op de Heihoevestraat ter hoogte van de woning nummer 56, het maneuvreren erg wordt gehinderd;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit voor het aanbrengen van een gele onderbroken lijn (parkeerverbod) op de stoeprand van de Heihoevestraat tegenover deze inrit over de volledige breedte van woning nummer 56;
Overwegende dat het aanbrengen van deze gele wegmarkering, dat geraamd wordt op 300,00 EUR, kan betaald worden via de reeds goedgekeurde boekhoudsleutel “MOB09 - 2251000/020001 ”;
Gelet op de melding van de lokale politiezone en hun vraag voor oplossingen omtrent de parkeerproblematiek in de Heihoevestraat ter hoogte van de aansluiting met de Pauwengraaf;
Overwegende dat door de – aan weerszijden – geparkeerde voertuigen het afrijden van de Pauwengraaf wordt bemoeilijkt, hetgeen reeds tot enkele bijna-ongevallen heeft geleid;
Gelet op het voorstel van de politie om in de eerste 50 m van de Heihoevestraat aan weerszijden een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren;
Overwegende dat nu reeds een parkeerverbod werd ingevoerd aan de kant van en vanaf de parking van Mevlana tot huisnummer 3 ook ten behoeve van het in- en uitrijden van vrachtwagens van de leveranciers;
Gelet op het gunstig advies van de dienst Mobiliteit omdat deze maatregel de verkeersafwikkeling op dit kruispunt bevordert en er weer voldoende kruisende maneuverruimte wordt gecreëerd voor het op- en afrijden van de Pauwengraaf;
Overwegende dat de kosten voor de benodigde verkeerssignalisatie, die geraamd worden op 200,00 EUR, kunnen betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “MOB07 - 2251000/020001 ”;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 13 oktober 2023 om in de Heihoevestraat de volgende parkeermaatregelen in te voeren:
- parkeerverbod ter hoogte van de woning 56 door middel van een onderbroken gele streep over de volledige breedte van de woning;
- stilstaan- en parkeerverbod aan weerszijden van de rijbaan, over een lengte van 50 m vanaf de Pauwengraaf;
Overwegende dat hierdoor het aanvullend reglement van de Heihoevestraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2016, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Heihoevestraat ter hoogte van het kruispunt met de Eisderbosstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Heihoevestraat vanaf de Eisderbosstraat over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Heihoevestraat, aan weerszijden van de rijbaan, over een lengte van 50 m vanaf de Pauwengraaf, geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Heihoevestraat ter hoogte van huisnummer 56, over de volledige breedte van de woning, geldt:
het parkeren op de rijbaan is verboden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
- Heihoevestraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 29 maart 2016).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat het bos/fietspad dat via de Bergstraat bereikbaar is, net naast het Toeristisch Fietsroutenetwerk (fietslussen 60 <-> 502) ligt;
Overwegende dat veel fietsers de verbinding via de Bergstraat gebruiken om verderop de aansluiting te maken op deze toeristische fietsverbinding richting het stationnetje in Eisden;
Overwegende dat dit geasfalteerd bospad (Spoorwegstraat) ook regelmatig gebruikt wordt door wandelaars die dan hun auto parkeren op het gedeelte Bergstraat tussen het bos en de Meisbergstraat;
Overwegende dat bij momenten het zo druk is dat de auto’s aan beide zijden van de rijbaan geparkeerd staan, waardoor bij calamiteiten de doorgang naar het bospad geblokkeerd wordt voor urgentiediensten;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om aan de kant van de onpare huisnummers een parkeerverbod in te voeren zodat steeds de doorgang van de urgentiediensten verzekerd blijft bij calamiteiten;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 1 september 2023 om in de Bergstraat, vanaf de Meisbergstraat tot de bosrand (Spoorwegstraat), aan de kant van de onpare huisnummers een parkeerverbod in te voeren zodat steeds de doorgang van de urgentiediensten verzekerd blijft bij calamiteiten;
Overwegende dat de totale kost voor de benodigde verkeerssignalisatie, die geraamd wordt op 200,00 EUR, kan betaald worden via de goedgekeurde boekhoudsleutel “MOB07 - 2251000/020001 ”;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Bergstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Bergstraat, vanaf de Meisbergstraat tot de bosrand (Spoorwegstraat), aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de vraag van de uitbaters van bakkerij "Il Buon Gusto", gelegen op de Oude Baan 248, om gezien de hoge parkeerdruk in de omgeving van hun handelszaak, een parkeerplaats in te voeren voor kortparkeerders “parkeren, max. 30 minuten";
Overwegende dat deze bakkerij wekelijks geopend is vanaf woensdag tot en met zondag;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om, naar analogie met andere handelszaken in onze gemeente, één parkeerplaats met beperkte parkeertijd tot maximum 30 min te voorzien ter hoogte van deze bakkerij, vanaf woensdag tot en met zondag;
Overwegende dat de totale kost voor deze verkeerssignalisatie, die geraamd wordt op 200,00 EUR kan aangekocht worden via de boekhoudsleutel "MOB07 - 2251000/020001 ";
Gelet op het besluit van het schepencollege van 13 oktober 2023 om in de Oude Baan, ter hoogte van bakkerij “Il Buon Gusto” één parkeerplaats met beperkte parkeertijd tot maximum 30 min in te voeren, vanaf woensdag tot en met zondag;
Overwegende dat hierdoor het bestaande aanvullend reglement van de Oude Baan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 januari 2023, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat in de Oude Baan gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening zone "betalend parkeren";
- afbakening zone "tonnagebeperking 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen";
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Oude Baan van de Louis Mercierlaan tot de Eisderbosstraat geldt:
op de Oude Baan van de Valkenierstraat tot de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) geldt:
op de Oude Baan van de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) tot de Creemersweg geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Oude Baan ter hoogte van de Kruindersweg, op de eerste parkeerplaats komende van de Kruindersweg richting Pauwengraaf, geldt:
het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Op de Oude Baan ter hoogte van het kruispunt met de Eisderbosstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Oude Baan van de Eisderbosstraat tot de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Op alle wegen die uitkomen op de Oude Baan en dit tussen de Eisderbosstraat enerzijds, en de Majoor Berbenlaan anderzijds , geldt:
op alle wegen die uitkomen op de Oude Baan en dit tussen de Majoor Berbenlaan enerzijds, en de Koning Albertlaan anderzijds , geldt:
op alle wegen die uitkomen op de Oude Baan en dit tussen de Koning Albertlaan enerzijds, en de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) anderzijds , geldt:
op alle wegen die uitkomen op de Oude Baan en dit tussen de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) enerzijds, en de Ringlaan anderzijds , geldt:
op alle wegen die uitkomen op de Oude Baan en dit tussen de Ringlaan enerzijds, en de Weg naar Zutendaal anderzijds , geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Oude Baan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de Eisderbosstraat enerzijds, en de Majoor Berbenlaan anderzijds, geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de Majoor Berbenlaan enerzijds, en de Koning Albertlaan anderzijds, geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de Koning Albertlaan enerzijds, en gewestweg N763 (J. Smeetslaan) anderzijds, geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) enerzijds, en de Ringlaan anderzijds, geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de Ringlaan enerzijds, en de Weg naar Zutendaal anderzijds,
geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Oude Baan van de Eisderbosstraat tot de Ringlaan langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Oude Baan van de Ringlaan tot de Weg naar Zutendaal langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd;
het fietspad mag niet worden gevolgd door bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M7.
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Oude Baan met de Majoor Berbenlaan geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Oude Baan met de Koning Albertlaan geldt:
ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Oude Baan met de Ringlaan geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de Majoor Berbenlaan die uitkomt op de rotonde op het kruispunt van de Majoor Berbenlaan met de Oude Baan geldt:
op de Koning Albertlaan die uitkomt op de rotonde op het kruispunt van de Koning Albertlaan met de Oude Baan geldt:
op de Ringlaan die uitkomt op de rotonde op het kruispunt van de Ringlaan met de Oude Baan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Oude Baan ter hoogte van de rotonde met de Majoor Berbenlaan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de rotonde met de Koning Albertlaan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de rotonde met de Ringlaan geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Oude Baan ter hoogte van het kruispunt met de Bloemenlaan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van huisnummer 205 geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de Vrijhei; ter hoogte van beide aansluitingen op de Oude Baan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de Koning Albertlaan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van huisnummer 372 geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van huisnummer 374 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Oude Baan van de Steenkuilstraat tot de gewestweg N763 (J. Smeetslaan) aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
op de Oude Baan van de gewestweg N763 tot net na het zebrapad aan de schoolingang basisschool Op het Boseind aan de kant van de pare huisnummers geldt:
het stilstaan en parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Oude Baan ter hoogte van het kruispunt met de Weg naar Zutendaal geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de Oude Baan ter hoogte van de Louis Mercierlaan geldt:
op de Oude Baan ter hoogte van de Weg naar Zutendaal geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Oude Baan van huisnummer 399 tot Broekstraat in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Oude Baan ter hoogte van huisnummer 248, over een lengte van 6 m geldt:
het parkeren is toegelaten;
de parkeerreglementering is beperkt en geldt 30 minuten;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xb.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Oude Baan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 17 januari 2023).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Thomasboslaan:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat de ontwerpplannen voor de “Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021;
Overwegende dat in de Thomasboslaan volgende permanente nieuwe verkeersmaatregelen worden ingevoerd:
- dubbelrichtingsfietspad over de volledige lengte aan de kant van de oneven huisnummers;
- zebrapaden ter hoogte van de huisnummers 10, 20, 30, 31, 49, 63, 95;
- aanleg plateau op het kruispunt Thomasboslaan – Fabiolasquare – Koning Albertlaan;
Overwegende dat alle permanente verkeersmaatregelen in een straat moeten opgenomen worden in een aanvullend reglement;
Overwegende dat de kosten voor de aankoop, plaatsing en het aanbrengen van de benodigde verkeerssignalisatie en wegmarkeringen zijn opgenomen binnen het bestek van de “wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” en betaald worden door de aannemer;
Overwegende dat het aanvullend reglement dat thans ter goedkeuring voorligt aan de gemeenteraad, in werking treedt vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Thomasboslaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Thomasboslaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van de rotonde met de gewestweg N763 (J. Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan, vanaf het verdrijvingsvlak ter hoogte van de rotonde met de gewestweg N763, over een lengte van 7 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op alle wegen die uitkomen op de Thomasboslaan en dit tussen het kruispunt met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) enerzijds, en met de Majoor Berbenlaan anderzijds, geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) enerzijds, en met de Majoor Berbenlaan anderzijds, geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B1.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van het kruispunt Fabiolasquare – Koning Albertlaan geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 10 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 20 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 30 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 31 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 49 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 63 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 95 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan, aan de kant van de even huisnummers vanaf huisnummer 102 tot aan de aansluiting op het bestaande fietspad van de Majoor Berbenlaan geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Thomasboslaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Het aanvullend reglement zal in werking treden vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Varenstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat de ontwerpplannen voor de “Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021;
Overwegende dat in de Thomasboslaan in het kader van deze werken nieuwe verkeersmaatregelen worden ingevoerd;
Overwegende dat in het kader van de heraanleg van de wegenis, in de Varenstraat een nieuw zebrapad wordt aangebracht in het verlengde van de voetgangerszone op de Thomasboslaan;
Overwegende dat alle permanente verkeersmaatregelen in een straat moeten opgenomen worden in een aanvullend reglement;
Overwegende dat de kosten voor de aankoop, plaatsing en het aanbrengen van de benodigde verkeerssignalisatie en wegmarkeringen, onder andere het zebrapad in de Varenstraat, zijn opgenomen binnen het bestek van de “wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” en betaald worden door de aannemer;
Overwegende dat het aanvullend reglement dat thans ter goedkeuring voorligt aan de gemeenteraad, in werking treedt vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Varenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Thomasboslaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Varenstraat, over een lengte van 7 meter, geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Varenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Thomasboslaan geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Het aanvullend reglement zal in werking treden na het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Varenstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat de ontwerpplannen voor de “Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021;
Overwegende dat in de Thomasboslaan in het kader van deze werken nieuwe verkeersmaatregelen worden ingevoerd;
Overwegende dat in het kader van de heraanleg van de wegenis, in de Luyckxstraat een nieuw zebrapad wordt aangebracht in het verlengde van de voetgangerszone op de Thomasboslaan;
Overwegende dat alle permanente verkeersmaatregelen in een straat moeten opgenomen worden in een aanvullend reglement;
Overwegende dat de kosten voor de aankoop, plaatsing en het aanbrengen van de benodigde verkeerssignalisatie en wegmarkeringen, onder andere het zebrapad in de Luyckxstraat, zijn opgenomen binnen het bestek van de “wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” en betaald worden door de aannemer;
Overwegende dat het aanvullend reglement dat thans ter goedkeuring voorligt aan de gemeenteraad, in werking treedt vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Luyckxstraat ter hoogte van het kruispunt met de Thomasboslaan geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Luyckxstraat, over een lengte van 7 meter, geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Luyckxstraat ter hoogte van het kruispunt met de Thomasboslaan geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Het aanvullend reglement zal in werking treden na het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers, gewijzigd bij de wet van 19 juli 2006;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 19 december 2006 tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst van de organisaties die werken met vrijwilligers;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 21 december 2006 tot vaststelling van de voorwaarden en de wijze van het sluiten van de collectieve verzekering tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst van de organisaties die werken met vrijwilligers;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 9 mei 2007 tot uitvoering van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 december 2018 tot verhoging van het jaarlijks kostenplafond, zoals bepaald in artikel 10, eerste lid van de wet van 3 juli betreffende de rechten van de vrijwilligers, voor bepaalde categorieën van vrijwilligers;
Gelet op de wet van 1 maart 2019 tot wijziging van de wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers en van andere wettelijke bepalingen inzake vrijwilligerswerk;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23.03.2022 betreffende de tarieven forfaitaire kostenvergoeding vrijwilligers lokaal bestuur;
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande lijst van tarieven voor de forfaitaire kostenvergoedingen voor vrijwilligers binnen het lokaal bestuur:
De tarieven uit dit reglement worden jaarlijks geïndexeerd volgens het indexcijfer van de consumptieprijzen, zij kunnen evenwel de wettelijke maxima voor de forfaitaire kostenvergoedingen van vrijwilligers - zoals jaarlijks bekend gemaakt door de FOD Financiën - niet overschrijden.