Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Thomasboslaan:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat de ontwerpplannen voor de “Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021;
Overwegende dat in de Thomasboslaan volgende permanente nieuwe verkeersmaatregelen worden ingevoerd:
- dubbelrichtingsfietspad over de volledige lengte aan de kant van de oneven huisnummers;
- zebrapaden ter hoogte van de huisnummers 10, 20, 30, 31, 49, 63, 95;
- aanleg plateau op het kruispunt Thomasboslaan – Fabiolasquare – Koning Albertlaan;
Overwegende dat alle permanente verkeersmaatregelen in een straat moeten opgenomen worden in een aanvullend reglement;
Overwegende dat de kosten voor de aankoop, plaatsing en het aanbrengen van de benodigde verkeerssignalisatie en wegmarkeringen zijn opgenomen binnen het bestek van de “wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan” en betaald worden door de aannemer;
Overwegende dat het aanvullend reglement dat thans ter goedkeuring voorligt aan de gemeenteraad, in werking treedt vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Ter hoogte van de rotonde op het kruispunt van de Thomasboslaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten.
Op de openbare wegen die uitkomen op de rotonde op het kruispunt van de Thomasboslaan met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D5;
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van de rotonde met de gewestweg N763 (J. Smeetslaan/Steenweg naar As) geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan, vanaf het verdrijvingsvlak ter hoogte van de rotonde met de gewestweg N763, over een lengte van 7 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op alle wegen die uitkomen op de Thomasboslaan en dit tussen het kruispunt met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) enerzijds, en met de Majoor Berbenlaan anderzijds, geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen het kruispunt met de gewestweg N763 (Joseph Smeetslaan/Steenweg naar As) enerzijds, en met de Majoor Berbenlaan anderzijds, geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B1.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van het kruispunt Fabiolasquare – Koning Albertlaan geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 10 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 20 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 30 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 31 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 49 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 63 geldt:
op de Thomasboslaan ter hoogte van huisnummer 95 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Thomasboslaan, aan de kant van de even huisnummers vanaf huisnummer 102 tot aan de aansluiting op het bestaande fietspad van de Majoor Berbenlaan geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Thomasboslaan aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Het aanvullend reglement zal in werking treden vanaf het einde van de "Wegenis- en rioleringswerken Thomasboslaan", met vermoedelijke einddatum 24 november 2023.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.