Gelet op artikel 68 § 2 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele veiligheid;
Gelet op het KB van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 14 augustus 2014 betreffende de gemeentelijke dotaties aan de hulpverleningszones;
Gelet op besluit nr. 57 van de prézoneraad van 12 december 2014 houdende de gemeentelijke dotatie aan Brandweerzone Oost-Limburg;
Gelet op besluit nr. 10 van de zoneraad van 13 maart 2015 over de verminderde dotatie voor de gemeenten Opglabbeek en Riemst;
Gelet op besluit nr. 21 069 van 28 mei 2021 houdende de princiepsbeslissing tot aanpassing van de meerjarenbegroting ten gevolge van de stijging van de federale dotatie;
Overwegende de intrekking van het zoneraadsbesluit van 28 mei 2021 en bij zoneraadbesluit van 30 september 2022 een herneming van de bij aanvang van de beleidsperiode overeengekomen stijging van de gemeentelijke dotaties als volgt:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
2% | 2% | 1% | 2% | 2% | 1% |
Overwegende dat de totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten van 2023, zijnde € 13.606.488,08 wordt geïndexeerd met 2%, waardoor de totale gemeentelijke dotatie in 2024 € 13.878.617,85 zal bedragen;
Overwegende dat de parameters, aantal inwoners en belastbaar KI, aangepast worden aan de actuele gegevens (situatie 1 juli 2022) die verkregen werden van de studiedienst van de Vlaamse Regering;
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 11,33% (afgerond) heeft en dat dit neerkomt op een dotatie in 2024 van € 1.572.869,09;
Overwegende dat de zoneraad voorziet in een korting op de financiële bijdrage voor iedere gemeente waarvan de opkomsttijd in de situatie DAG en de situatie ANW (avond-nacht-weekend) lager is dan de norm die de zoneraad vooropstelt. Voor 2024 kan enkel de gemeente Riemst aanspraak maken op deze korting ten bedrage van € 7.751,59;
Overwegende een extra dotatie van € 45.000,00 van de Stad Genk omwille van de wachtdiensten die door de brandweerzone worden uitgevoerd tijdens de wedstrijden van KRC Genk;
Gelet op het besluit van de zoneraad van 29 september 2023 over de vaststelling van de gemeentelijke dotaties 2024;
Overwegende dat iedere gemeenteraad zijn gemeentelijke dotatie voor 2024 vóór 30 november 2023 dient goed te keuren;
Overwegende dat de gemeente uiterlijk op 1 december 2023 het federaal toezicht van Limburg in kennis dient te stellen van het akkoord met de dotatie aan de hulpverleningszone voor het jaar 2024 evenals het bedrag waarmee akkoord wordt gegaan.
Zonale verdeelsleutel
De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.
Jaarlijks, op 1 juli, wordt de verdeelsleutel op basis van de actuele gegevens aangepast. Hiervoor worden de gegevens gebruikt van de Studiedienst Vlaamse Regering die terug te vinden zijn op www.statistiekvlaanderen.be.
Inwoners 2022 | Belastbaar KI 2022 | % voor dotatie 2023 | % voor dotatie 2024 |
As | 8.246 | 3.549.407 | 2,25 % | 2,24 % |
Bilzen | 32.455 | 15.232.555 | 9,18% | 9,18 % |
Dilsen-Stokkem | 20.995 | 10.972.501 | 6,19 % | 6,24% |
Genk | 67.009 | 50.590.621 | 24,63 % | 24,20 % |
Hoeselt | 9.833 | 4.763.203 | 2,79 % | 2,82 % |
Houthalen-Helchteren | 30.844 | 16.162.874 | 9,13 % | 9,18% |
Kinrooi | 12.258 | 5.409.233 | 3,35 % | 3,37 % |
Lanaken | 26.172 | 16.941.713 | 8,61 % | 8,68 % |
Maaseik | 25.524 | 12.402.214 | 7,30 % | 7,33 % |
Maasmechelen | 39.409 | 19.185.794 | 11,25 % | 11,33 % |
Oudsbergen | 23.611 | 13.263.829 | 7,24 % | 7,28 % |
Riemst | 16.779 | 7.248.680 | 4,54 % | 4.57 % |
Voeren | 4.287 | 2.130.733 | 1,23 % | 1,24 % |
Zutendaal | 7.307 | 4.345.994 | 2,32 % | 2,32 % |
TOTAAL | 324.729 | 182.199.351 | 100 % | 100 % |
De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2023 werd bepaald op € 13.606.488,08. Gelet op de inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2024 met 2% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2024 zal € 13.878.617,85 bedragen.
De gemeente Maasmechelen heeft binnen de brandweerzone een verdeelsleutel van 11,33% (afgerond).
De jaarlijkse dotatie voor 2024 van gemeente Maasmechelen bedraagt volgens de zonale verdeelsleutel € 1.572.869,09.
De zoneraad bepaalt jaarlijks een korting op de financiële bijdrage voor iedere gemeente waarvan de opkomsttijd in de situatie DAG én de situatie ANW (avond-nacht-weekend) lager is dan de norm die de zoneraad vooropstelt.
Voor 2024 kan enkel de gemeente Riemst aanspraak maken op deze korting ten bedrage van € 7.751,59.
De stad Genk betaalt jaarlijks een extra bijdrage van € 45.000 omwille van de wachtdiensten die door de brandweerzone worden uitgevoerd tijdens de wedstrijden van KRC Genk.
Een afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de voorzitter van de zoneraad, de minister van Binnenlandse Zaken en de gouverneur worden toegezonden.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de werking en organisatie van de erkende erediensten waarin aan de besturen van de erediensten bijzondere verplichtingen opgelegd worden met betrekking tot hun financieel beheer;
Gelet op het gunstig advies van de bisschop van 18 oktober 2019 betreffende de meerjarenplannen 2020-2025 van de diverse kerkfabrieken;
Gelet op artikel 33/1 van het decreet van 7 mei 2014 waarin bepaald wordt dat het CKB afspraken kan maken met de gemeenteoverheid. Deze afspraken zijn bindend voor het CKB, het gemeentebestuur en de betrokken kerkfabrieken;
Gelet op de afsprakennota van 19 november 2019 tussen gemeente en centraal kerkbestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2019 waarin de afsprakennota werd goedgekeurd;
Gelet op de ingediende budgetwijziging 2023/1 van KF Boorsem, Mechelen aan de Maas en Opgrimbie waardoor het totaalbedrag van de toelagen aan de kerkfabrieken het maximumbedrag van de enveloppe, zoals bepaald in de afsprakennota, niet overschrijdt;
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ingediende budgetwijzigingen (2023/1) voor het jaar 2023 van de kerkfabrieken van Boorsem, Mechelen aan de Maas en Opgrimbie.
De exploitatietoelage wordt verhoogd met € 6.826,26 onder voorbehoud van de goedkeuring van het aangepast MJP 2020-2025 versie 2023/2 op de gemeenteraad van 19 december 2023.
De investeringstoelage wordt verlaagd met € 6.826,26.
Afschrift van dit besluit over te maken aan het Centraal Kerkbestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017;
Gelet op de wet van 08.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de wet van 18.12.2002 tot wijziging van de wet van 08.04.1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de beslissing van de raad van 26.01.2010 houdende goedkeuring van het arbeidsreglement en latere wijzigingen (van 06.07.2010, 04.09.2012, 17.12.2013, 10.03.2015, 25.10.2016, 20.11.2018 en 09.02.2022);
Overwegende dat een update van de arbeidsreglementen zich opdringt naar aanleiding van gewijzigde wetgeving waaronder de aanpassing van de wettelijke regels inzake re-integratie van langdurig zieke personeelsleden en van medische overmacht enerzijds en de aanpassing van het ontslagdecreet anderzijds;
Overwegende dat de voorgestelde wijzigingen van de arbeidsreglementen in eerste instantie het aanpassen van de huidige tekst aan intussen gewijzigde wetgeving betreft;
Overwegende dat er zich daarnaast ook aanpassingen opdringen aan de beschrijving van bepaalde werkwijzen of procedures, om deze meer in lijn te brengen met de gangbare manier waarop deze uitgevoerd worden enerzijds en de toevoeging van extra afsprakenkaders anderzijds;
Overwegende dat de twee arbeidsreglementen bestaan uit een eengemaakt arbeidsreglement over de twee besturen heen enerzijds, en een specifiek reglement voor de diensten zoals bedoeld in art.186§2, 3° van het DLB (voltallig personeel van het woonzorgcentrum en van de afdeling Zorg) anderzijds;
Overwegende dat de voorgestelde wijzigingen volgende artikelen en bijlagen betreft:
Gelet op het gemotiveerd advies van het Hoog Overlegcomité van 23 oktober 2023;
Gelet op het positief advies over de aanpassing van het arbeidsreglement door het managementteam van 18.09.2023;
Gelet op de principiële goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20.10.2023 houdende de wijziging van het arbeidsreglement;
De gemeenteraad gaat akkoord met volgende wijzigingen aan de arbeidsreglementen:
Wijzigingen:
Art. 12 – Momenteel is de afspraak dat er geen gedeeltelijke/progressieve werkhervatting wordt toegestaan die minder dan een halftijdse werkhervatting behelst. Dit wordt nu zo ingeschreven om daar ook transparant over te zijn.
Daarnaast wordt in artikel 12 ook naar de correcte, aangepaste wetgeving verwezen. In dit kader wordt eveneens bijlage 11bis inzake het re-integratietraject toegevoegd. De verschillende stappen van dat traject worden overeenkomstig de nieuwe wetgeving ingevoegd.
Tot slot wordt hier eveneens de procedure wegens medische overmacht ingevoerd (gewijzigd sinds november 2022). Nieuw sinds oktober 2023 is dat deze procedure eveneens zal kunnen worden toegepast voor statutairen. Dit is zo mee opgenomen, daar de nieuwe versie van het Arbeidsreglement op 1 januari 2024 in werking zal treden.
Art. 15 – Momenteel werden de diensten waarvoor een collectieve sluiting voorzien is, bij naam genoemd. Omdat diensten ook veranderen van naam, omdat ook de collectieve sluiting kan veranderen, en omdat hier steeds tijdig en transparant over gecommuniceerd wordt, zijn deze diensten niet meer bij naam genoemd.
Art. 20 – Er wordt nu bepaald dat het digitaal ter beschikking stellen van de loonfiche standaard is. Enkel wanneer een personeelslid hier uitdrukkelijk om vraagt, wordt een papieren loonfiche ter beschikking gesteld.
Art. 25 – Er was op heden een zeer uitgebreid kledijreglement met een puntensysteem. Dit was echter niet uniform van toepassing op elke dienst en bracht een aanzienlijke administratieve belasting met zich mee. De manier waarop de kledij aan de verschillende diensten wordt verstrekt, voldoet aan de wensen van de personeelsleden. Er wordt dus voor geopteerd om de minimale regels op te nemen in het arbeidsreglement en de meer concrete uitwerking ervan per dienst via interne nota’s te regelen.
Op vlak van persoonlijke beschermingsmiddelen wordt ook een meer courante beschrijving opgenomen.
De definitie van werkkledij wordt tot slot ook aangepast aan de zeer recente wijzing van de Welzijnscodex terzake.
Art. 26 – Dit nieuw toegevoegde artikel vervangt bijlagen 4 en 5. Dit bevatte de lijst van de hulpverstrekkers bij ongeval alsook de locatie van de EHBO verbandkisten. Deze in het Arbeidsreglement opnemen, betekende dat ze vaak zeer snel achterhaald waren. Het volstaat dat het Arbeidsreglement aangeeft waar deze te vinden zijn, dat zal zijn op het intranet en op elke tewerkstellingsplaats. Hierdoor kan de betrokken info steeds up-to-date aan de personeelsleden worden overgemaakt.
Art. 36 – De procedure inzake arbeidsongevallen wordt licht aangepast zodat dit werkbaarder is en in overeenstemming met de polis arbeidsongevallen. Er wordt eveneens iets meer tijd gegeven aan het personeelslid om de aangifte te doen. Dit omdat de polisvoorwaarden dit toelaten en omdat de personeelsleden zo zeker tijdig naar een arts kunnen gaan en het verslag kunnen bezorgen aan de personeelsdienst.
Art. 38 – Het artikel inzake opzegtermijnen wordt in overeenstemming gebracht met de wijzigingen die werden aangebracht in het Ontslagdecreet (waardoor het ontslag van statutairen nu kan verlopen overeenkomstig de Arbeidsovereenkomstenwet).
Art. 39 en 40 (hoofdstuk 11) in verband met sancties, tucht en ontslag wordt eveneens aangepast om deze in overeenstemming te brengen met het Ontslagdecreet. Zo kunnen de sancties van afzetting en ontslag van ambtswege niet meer worden toegepast bij statutairen, maar wordt de ontslagregeling uitgebreid naar statutairen. De tuchtregeling blijft wel van kracht voor statutairen.
Bijlage 1 bevatte zowel de afspraken inzake tijdsregistratie als de verschillende uurroosters. Ten behoeve van de duidelijkheid worden beide opgesplitst en worden de uurroosters opgenomen in bijlage 1 en de tijdsregistratie in bijlage 1bis.
In bijlage 3 wordt het IT-reglement toegevoegd zoals dit reeds werd goedgekeurd op het college. Mandatarissen en externen dienen zich eveneens te houden aan de in deze bijlage vervatte regels, zij zijn derhalve mee opgenomen in het toepassingsgebied. De 3 toegevoegde zaken t.o.v. het vorige arbeidsreglement zijn gemarkeerd in het groen.
Bijlage 4 en 5 worden dus geschrapt en opgenomen in art. 26. In bijlage 4 – 7 zijn uitsluitend actualisaties van personen en instanties aangebracht.
Bijlage 8 inzake telewerk is nu voor de volledigheid toegevoegd, maar was reeds integraal onderhandeld met en goedgekeurd door de raad.
Bijlage 9 inzake het verzuimprotocol werd licht aangepast, voornamelijk aan gewijzigde wetgeving. Zo worden de 3 dagen ziekte zonder medische attestering opgenomen. Er wordt eveneens opgenomen dat wanneer de werknemer het werk vroeger wenst te hervatten dan de voorziene ziekteperiode, dat de werknemer die intentie minstens 3 dagen op voorhand doorgeeft aan de direct leidinggevende.
De toegevoegde bijlage 10 betreft de re-integratie van langdurig arbeidsongeschikte personeelsleden. Dit is een loutere toepassing van de terzake geldende wetgeving.
Bijlage 11 is een nieuwe bijlage die werd opgemaakt op basis van het kader voor gsm-abonnementen en toestellen zoals reeds goedgekeurd door het college en na afstemming met de RSZ.
De bijlage inzake kledij en PBM wordt nu in vereenvoudigde vorm opgenomen in art. 25 van het Arbeidsreglement. Bijlage 12 behelst nu het agressieprotocol dat gehanteerd wordt binnen het bestuur wanneer er zich een agressie-incident van een “externe agressor” naar onze personeelsleden voordoet. Deze bijlage bevat eveneens een draaiboek en een registratieformulier.
De gemeenteraad keurt de geïntegreerde bijlage van het arbeidsreglement goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de raad van 24.11.2020 houdende de laatst goedgekeurde wijziging rechtspositieregelingen voor personeel van gemeente en ocmw;
Gelet op de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor personeel van gemeente en ocmw en aan de rechtspositieregeling voor personeelsleden van de diensten zoals bedoeld in art.186§2, 3° DLB;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20.10.2023 houdende de principiële goedkeuring van de wijzigingen aan de rechtspositieregelingen;
Gelet op het protocol voor akkoord inzake wijzigingen rechtspositieregelingen van 23.10.2023 met vermelding van opmerkingen van de representatieve vakorganisaties;
Overwegende dat de voorgestelde wijzigingen volgende artikels en bijlagen betreft:
Overwegende het positief advies van het managementteam;
Overwegende dat artikel 190 en 193 gewijzigd worden op vraag van de representatieve vakorganisaties, met name een explicitering van de berekening van vakantiegeld en eindejaarstoelage bovenop de verwijzing naar het betreffende artikel in het BVR RPR;
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel van gemeente en ocmw en aan de rechtspositieregeling van personeelsleden van de diensten zoals bedoeld in art. 186§2, 3° DLB. De gemeenteraad keurt de geïntegreerde bijlage van de rechtspositieregeling goed.
De wijzigingen zijn de volgende:
Op vraag van de representatieve vakorganisaties worden artikel 190 en 193 gewijzigd, met name een explicitering van de berekening van vakantiegeld en eindejaarstoelage bovenop de verwijzing naar het betreffende artikel in het BVR RPR.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 17 november 2023 om ten behoeve van het keren van schoolbussen op het kruispunt Lindenlaan – Bevrijdingslaan, ter hoogte van het nieuwe plantvak en aan de kant van de woningen een parkeerverbod in te voeren;
Overwegende dat de bewoners wel nog aan de kant van het plantvak kunnen parkeren;
Overwegende dat er in de Bevrijdingslaan gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn:
- afbakening bebouwde kom;
- zonaal quadverbod;
- dynamische zone 30 schoolomgeving PTS;
Overwegende dat hiervoor het bestaande aanvullend reglement van de Bevrijdingslaan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2022, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Bevrijdingslaan van het Europaplein tot de Burgemeester G. Dextersstraat aan de kant van de pare huisnummers geldt:
Op de Bevrijdingslaan vanaf huisnummer 134 tot en met huisnummer 138, aan de kant van de woningen, geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Op de Bevrijdingslaan ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
op de Bevrijdingslaan ter hoogte van de voetgangers-/fietsverbinding tussen huisnummer 16 en 18 geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Bevrijdingslaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 48 in de richting van de Burgemeester G. Dextersstraat geldt:
op de Bevrijdingslaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 102 in de richting van de Spoorwegstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Bevrijdingslaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 48 in de richting van de Burgemeester H. Jeurissenstraat geldt:
op de Bevrijdingslaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 102 in de richting van de Sparrenstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Op de Bevrijdingslaan van de Burgemeester G. Dextersstraat tot het Europaplein aan de kant van de onpare huisnummers geldt:
het parkeren is verboden;
het verbod geldt op schooldagen van maandag tot en met vrijdag van 8u. tot 20u. en zaterdag van 8u. tot 12u.;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Bevrijdingslaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit GR van 29 maart 2022).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 17 november 2023 om ten behoeve van het keren van schoolbussen op het kruispunt Lindenlaan – Bevrijdingslaan, ter hoogte van het nieuwe plantvak en aan de kant van de woningen een parkeerverbod in te voeren;
Overwegende dat hiervoor het bestaande aanvullend reglement van de Lindenlaan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2022, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Lindenlaan:
- afbakening bebouwde kom;
- zonaal quadverbod;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Lindenlaan ter hoogte van de Tienerstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Lindenlaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 83 in de richting van de Burgemeester Ch. Ramakersstraat geldt:
op de Lindenlaan ter hoogte van de wegversmalling aan de Burgemeester Ch. Ramakersstraat in de richting van de Burgemeester H. Jeurissenstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Lindenlaan ter hoogte van de wegversmalling aan huisnummer 83 in de richting van de Spoorwegstraat geldt:
op de Lindenlaan ter hoogte van de wegversmalling aan de Burgemeester Ch. Ramakersstraat in de richting van de Sparrenstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Op de Lindenlaan vanaf huisnummer 109 tot en met huisnummer 111, aan de kant van de woningen, geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Lindenlaan, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit GR van 29 maart 2022).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 17 november 2023 om, ter bevordering van de doorstroming richting verkeerslichten op de N78, een parkeerverbod in te voeren op de Looheuvelstraat tussen de uitrit parking campus De Helix en de Groenstraat;
Overwegende dat er voldoende parkeergelegenheid beschikbaar is op de nabij gelegen parking;
Overwegende dat de voertuigen die op dit straatgedeelte in een wachtrij staan voor de verkeerslichten, niet parkeren maar stilstaan in een file; zij begaan aldus geen verkeersovertreding;
Overwegende dat hiervoor het bestaande aanvullend reglement van de Looheuvelstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 november 2014, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Looheuvelstraat:
- bebouwde kom;
- dynamische zone 30 schoolomgeving;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Looheuvelstraat van de Heirstraat tot de Loobeekstraat langs beide zijden van de weg geldt:
voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het rechtse gedeelte volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het linkse gedeelte.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D9.
Op de Looheuvelstraat van de Loobeekstraat tot de Heirstraat in de richting van de Heirstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Looheuvelstraat vanaf de Heirstraat tot de Loobeekstraat in de richting van de Loobeekstraat geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Op de Looheuvelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Groenstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B15.
Op de Looheuvelstraat ter hoogte van de Groenstraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Looheuvelstraat ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.
Op de Looheuvelstraat ter hoogte van de Groenstraat geldt:
op de Looheuvelstraat ter hoogte van de schoolingang campus De Helix geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op het kruispunt van de Looheuvelstraat met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 van de wegcode.
Op het kruispunt van de Looheuvelstraat met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op het grondgebied van Maasmechelen, op de Looheuvelstraat, tussen het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) en de Groenstraat:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Looheuvelstraat van de Loobeekstraat tot de Groenstraat langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D7.
Op de Looheuvelstraat vanaf de uitrit parking campus De Helix tot de Groenstraat, aan beide zijden van de straat, geldt:
het parkeren is verboden;
het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1;
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Looheuvelstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 18 november 2014).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 10 november 2023 om een “schoolstraat” in te voeren in het gedeelte Sint-Jorisstraat, tussen de Kannegatstraat en de Grotestraat: OP SCHOOLDAGEN, van 8.00 uur tot 8.40 uur, van 11.45 uur tot 12.15 uur (op woensdag) en van 14.45 uur tot 15.15 uur (niet op woensdag);
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn in de Sint-Jorisstraat:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening dynamische zone 30 (schoolomgeving);
Overwegende dat hiervoor het bestaande aanvullend reglement van de Sint-Jorisstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 3 juli 2018, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Sint-Jorisstraat van de Kannegatstraat tot de Grotestraat in de richting van de Grotestraat geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Op de Sint-Jorisstraat vanaf de Grotestraat tot de Kannegatstraat in de richting van de Kannegatstraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Op de Sint-Jorisstraat van de Grotestraat tot de Kannegatstraat, aan de kant van de pare huisnummers geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Op de Sint-Jorisstraat ter hoogte van huisnummer 2 geldt:
op de Sint-Jorisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Sint-Jorisstraat van de Grotestraat tot de Kannegatstraat in de richting van de Kannegatstraat geldt: de fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid;
ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111;
- verkeersborden F113.
Op de Sint-Jorisstraat, tussen de Kannegatstraat en de Grotestraat, in de richting van de Kannegatstraat:
er geldt een bijzondere toegangsregeling;
de “schoolstraat” wordt ingevoerd gedurende volgende periode: OP SCHOOLDAGEN, van 8.00 uur tot 8.40 uur, van 11.45 uur tot 12.15 uur (op woensdag) en van 14.45 uur tot 15.15 uur (niet op woensdag).; de maatregel geldt niet voor prioritaire voertuigen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden schoolstraat, Type IV.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Sint-Jorisstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 3 juli 2018).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.