Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat in het kader van het werk “Wegenis- en rioleringswerken Windmolenweg” de wegenis van de Windmolenweg, de Kannegatstraat en de Molenveldstraat werd aangepast;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om, naar aanleiding van de infrastructurele heraanleg in deze straten, nieuwe verkeersmaatregelen in te voeren:
- Windmolenweg: door de verkleining van de conflictzone aanpassing voorrangsregeling op het kruispunt Windmolenweg-Kannegatstraat: verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) en haaietanden op wegdek op de Windmolenweg in plaats van het verkeersbord B5 (STOP-bord) en STOP-streep;
- Windmolenweg: invoeren voorrangsregeling ter hoogte van de twee wegversmallingen in de Windmolenweg: ter hoogte van huisnummers 47-49 voorrang voor het verkeer richting N78; ter hoogte van huisnummers 67-69 voorrang voor het verkeer richting Boorsem-centrum;
- Kannegatstraat: verlagen van de maximum snelheid van 70 km/h naar 50 km/h op de Kannegatstraat – brug en oprit brug – tussen het begin van de bebouwde kom “Boorsem” en de Windmolenweg;
- Molenveldstraat: toevoegen onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” onder verkeersbord “F99c” (enkel toegang voor bestuurders waarvan het voertuig vermeld staat op het verkeersbord);
Gelet op het besluit van het schepencollege van 14 april 2023 om de volgende verkeersmaatregelen in te voeren in de Windmolenweg:
- door de verkleining van de conflictzone een aanpassing aan de voorrangsregeling op het kruispunt Windmolenweg-Kannegatstraat: verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) en haaietanden op wegdek op de Windmolenweg in plaats van het verkeersbord B5 (STOP-bord) en STOP-streep;
- invoeren voorrangsregeling ter hoogte van de twee wegversmallingen in de Windmolenweg: ter hoogte van huisnummers 47-49 voorrang voor het verkeer richting N78; ter hoogte van huisnummers 67-69 voorrang voor het verkeer richting Boorsem-centrum;
Overwegende dat hiervoor het aanvullend reglement van de Windmolenweg, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 9 juni 2020 moet aangepast worden en terug ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op het kruispunt van de gewestweg N78 (Rijksweg) met de Windmolenweg geldt:
de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten de rijstrook volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode.
Op het kruispunt van de gewestweg N78 (Rijksweg) met de Windmolenweg geldt:
de voetgangers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangerslichten opvolgen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 van de wegcode.
Op de Windmolenweg vanaf de gewestweg N78 (Rijksweg) over een lengte van 60 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de Slakweidestraat geldt:
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Slakweidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Windmolenweg geldt:
Op de Kannegatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Windmolenweg geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Windmolenweg ter hoogte van de Slakweidestraat geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Op de Windmolenweg van de Slakweidestraat tot de Molenveldstraat geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te
veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.
Op de Slakweidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 37 geldt:
op de Molenveldstraat ter hoogte van het kruispunt met de Windmolenweg geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 37 ter hoogte van het kruispunt met de Slakweidestraat, Molenveldstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Windmolenweg van de Molenveldstraat tot de Schipperstraat in beide richtingen geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Op de Windmolenweg van de Kannegatstraat tot de Schipperstraat in beide richtingen geldt:
de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton;
de maatregel geldt niet voor plaatselijke bediening.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C21;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV.
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de Slakweidestraat en de Molenveldstraat geldt:
op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummers 47-49 geldt:
op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummers 67-69 geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de Slakweidestraat en de Molenveldstraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.
Op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 47-49 in de richting van de Kannegatstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 47-49 in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen;
Op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 67-69 in de richting van de gewestweg N78 (Rijksweg) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Windmolenweg ter hoogte van huisnummer 67-69 in de richting van de Kannegatstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Windmolenweg, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 9 juni 2020).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.