Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat in het kader van het werk “Wegenis- en rioleringswerken Windmolenweg” de wegenis van de Windmolenweg, de Kannegatstraat en de Molenveldstraat werd aangepast;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om, naar aanleiding van de infrastructurele heraanleg in deze straten, nieuwe verkeersmaatregelen in te voeren:
- Kannegatstraat: verlagen van de maximum snelheid van 70 km/h naar 50 km/h op de Kannegatstraat – brug en oprit brug – tussen het begin van de bebouwde kom “Boorsem” en de Windmolenweg;
- Molenveldstraat: toevoegen onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” onder verkeersbord “F99c” (enkel toegang voor bestuurders waarvan het voertuig vermeld staat op het verkeersbord) ten behoeve van het cliënteel van “Al Mullino”, perceeleigenaars, bezoekers bewoners en bewoners;
- Windmolenweg: door de verkleining van de conflictzone aanpassing voorrangsregeling op het kruispunt Windmolenweg-Kannegatstraat: verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) en haaietanden op wegdek op de Windmolenweg in plaats van het verkeersbord B5 (STOP-bord) en STOP-streep;
- Windmolenweg: invoeren voorrangsregeling ter hoogte van de twee wegversmallingen in de Windmolenweg: ter hoogte van huisnummers 47-49 voorrang voor het verkeer richting N78; ter hoogte van huisnummers 67-69 voorrang voor het verkeer richting Boorsem-centrum;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 14 april 2023 om de volgende verkeersmaatregel in te voeren in de Kannegatstraat: verlagen van de maximum snelheid van 70 km/h naar 50 km/h op de Kannegatstraat – brug en oprit brug – tussen het begin van de bebouwde kom “Boorsem” en de Windmolenweg;
Overwegende dat hiervoor het aanvullend reglement van de Kannegatstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 9 juni 2020 moet aangepast worden en terug ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Kannegatstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Kannegatstraat van de Windmolenweg tot de Spekstraat geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Kannegatstraat van de Windmolenweg tot de Spekstraat langs beide zijden van de weg geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode.
Op alle wegen die uitkomen op de Kannegatstraat en dit tussen de Windmolenweg enerzijds, en de Spekstraat anderzijds , geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Kannegatstraat ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen en dit tussen de Windmolenweg enerzijds, en de Spekstraat anderzijds, geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Windmolenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
op de Spekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Op de Kannegatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Windmolenweg geldt:
op de Kannegatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Spekstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Kannegatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Spekstraat, aan huisnummer 16 geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Op de Spekstraat, ter hoogte van huisnummer 16 ter hoogte van het kruispunt met de Kannegatstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- verkeersborden B15.
Op de Kannegatstraat ter hoogte van het kruispunt met de St-Jorisstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Kannegatstraat van de Kosterstraat tot de Rolstraat in beide richtingen geldt:
de fietsstraat wordt afgebakend. Het begin van de fietsstraat wordt aangeduid ;
ook het einde van de fietsstraat wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111;
- verkeersborden F113.
Op de Kannegatstraat ter hoogte van de Sint-Jorisstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer
bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Kannegatstraat vanaf de Windmolenweg tot het begin van de bebouwde kom “Boorsem”, in beide richtingen, geldt:
het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C43.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Kannegatstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 9 juni 2020).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.