Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 14 juli 2023 om in de Azalealaan een asverschuiving met voorrangsregeling aan te brengen ter hoogte van huisnummer 12;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Azalealaan:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Azalealaan ter hoogte van het kruispunt met de Koning Albertlaan geldt:
op de Azalealaan ter hoogte van het kruispunt met de Joseph Smeetslaan (gewestweg N763) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Azalealaan vanaf de Koning Albertlaan over een lengte van 3 meter geldt:
op de Azalealaan vanaf de Joseph Smeetslaan (gewestweg n763) over een lengte van 3 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Azalealaan ter hoogte van huisnummer 12 in de richting van de Joseph Smeetslaan (gewestweg N763) geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Azalealaan ter hoogte van huisnummer 12 in de richting van de Koning Albertlaan geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 14 juli 2023 om in de Prins Laurentstraat een wegversmalling met voorrangsregeling aan te brengen ter hoogte van huisnummer 14;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Prins Laurentstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Prins Laurentstraat ter hoogte van huisnummer 14 in de richting van de Prins Karelstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Op de Prins Laurentstraat ter hoogte van huisnummer 14 in de richting van de Prins Alexanderstraat geldt:
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19;
- verkeersborden B21.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 14 juli 2023 om in de Fabiolasquare eenrichtingsverkeer in te voeren;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Fabiolasquare:
- afbakening bebouwde kom;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Fabiolasquare ter hoogte van het kruispunt met de Thomasboslaan:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode;
- onderborden M10.
Op de Fabiolasquare (zuidelijke aansluiting) vanaf de Thomasboslaan over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Fabiolasquare van de Koninklijkestraat tot de Thomasboslaan in de richting van de Thomasboslaan geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en bestuurders van speedpedelecs.
Op de Fabiolasquare vanaf de Prinsenlaan tot de Thomasboslaan, in de richting van de Thomasboslaan geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers, tweewielige bromfietsen klasse A en speedpedelecs mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Overwegende dat in het kader van de wegenis- en rioleringswerken in Opgrimbie de Schoolstraat, tussen de Daalbroekstraat en de Kloosterstraat heraangelegd werd, waardoor er op dit straatgedeelte nieuwe verkeersmaatregelen moeten ingevoerd worden:
- eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, bromfiets klasse A en speedpedelecs;
- verplicht parkeren op de berm (kant school);
- fietsstraat;
Overwegende dat de aankoop en plaatsing van de benodigde signalisatie is opgenomen in het bestek van de riolerings- en wegeniswerken in Opgrimbie en bijgevolg zullen gedragen worden door de aannemer;
Overwegende dat er gebiedsdekkende maatregelen van toepassing zijn:
- afbakening bebouwde kom;
- afbakening zone "max. 3,5 ton";
Overwegende dat hierdoor het aanvullend reglement van de Schoolstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 februari 2017, moet opgeheven worden en vervangen wordt door huidig besluit;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Schoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Weg naar Zutendaal geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Schoolstraat vanaf de Weg naar Zutendaal over een lengte van 5 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Schoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Daalbroekstraat geldt:
op de Schoolstraat ter hoogte van huisnummer 59, op het verkeersplateau ter hoogte van de schoolingang, geldt:
op de Schoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kloosterstraat geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Op de Schoolstraat vanaf de Daalbroekstraat tot de Kloosterstraat, aan de kant van de pare huisnummers, geldt: het parkeren is verplicht op de berm.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord E9e.
Op de Schoolstraat van de Kloosterstraat tot de Daalbroekstraat in de richting van de Daalbroekstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en bestuurders van speedpedelecs.
Op de Schoolstraat vanaf de Daalbroekstraat tot de Kloosterstraat, in de richting van de Kloosterstraat geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
fietsers, tweewielige bromfietsen klasse A en speedpedelecs mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12;
- verkeersborden F19;
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18.
Op de Schoolstraat, tussen de Daalbroekstraat en de Kloosterstraat, in beide richtingen geldt:
de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord F111.
Op de Schoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Daalbroekstraat geldt:
op de Schoolstraat ter hoogte van huisnummer 59 geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven: Schoolstraat, alle verkeersmaatregelen zonder zonale geldigheid (besluit gemeenteraad van 21 februari 2017).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.