Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn werd op 29 januari 2019 goedgekeurd door de respectievelijke raden conform artikel 38 en 74 van het Decreet over het lokaal bestuur (DLB).
Het voorstel is om het bestaande huishoudelijke reglement te wijzigen om de volgende zaken mogelijk te maken:
Bijkomend wordt er ingeschreven dat de agendapunten van de raad voor maatschappelijk welzijn op raadscommissie 2 besproken worden. Dit is een aanpassing aan de feitelijke realiteit en was nog niet opgenomen in het huishoudelijk reglement.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen decretaal enkel digitaal vergaderen in uitzonderlijke omstandigheden en mits het huishoudelijk reglement dit voorziet (artikel 20, derde lid en 74 DLB). Dit is mogelijk geworden door het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten (o.a. DLB).
De nieuwe bepalingen in het huishoudelijk reglement leggen onder andere op in welke uitzonderlijke omstandigheden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn ervoor kunnen opteren om digitaal te vergaderen. Eveneens worden de voorwaarden bepaald waaraan een digitale vergadering dient te voldoen. De nieuwe bepalingen zijn gebaseerd op een voorstel vanuit de sectororganisatie VVSG.
De volgende uitzonderlijke omstandigheden zijn gedefinieerd: tijdens een federale crisisfase, tijdens een acute en lokale gezondheidscrisis, wanneer de raadszaal niet toegankelijk is en wanneer een dringende noodzakelijke beslissing vereist is.
Gelet op het DLB en meer bepaald de artikelen 20, 38, 74, 286 en 330.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de inhoud van het ontwerp van huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn. Het nieuwe ontwerpreglement maakt integraal deel uit van deze beslissing.