Gelet op het Verzameldecreet van 07.10.20 met aanpassing van de Wegverkeerswet van 16.03.68 waarbij artikel 29 quater werd ingevoerd, kunnen lokale besturen sedert 01.02.21 gemeentelijke administratieve sancties (GAS), meer bepaald gas – boetes invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen;
Overwegende dat snelheidsovertredingen in het verkeer een groot veiligheidsprobleem vormen en de politie niet altijd bij machte is om op een structurele manier snelheidscontroles te organiseren, alsook de Parketten niet bij machte zijn om de grote instroom aan overtredingen te verwerken;
Overwegende dat de inbreuken aan vijf cumulatieve voorwaarden moeten voldoen opdat ze afgehandeld kunnen worden via GAS, met name:
Overwegende dat de snelheidsovertredingen door automatische toestellen die volledig gefinancierd zijn door de lokale overheid moeten worden vastgesteld en dat deze overtredingen moeten worden vastgesteld door bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het Koninklijk Besluit van 01.12.75 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen ervoor kiest om deze beperkte snelheidsovertredingen in de toekomst toe af te handelen via GAS 5 en hiertoe eind november 2022 een GAS 5 – reglement ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal voorleggen;
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen, ingevolge het positief advies van het Agentschap van Binnenlands Bestuur d.d. 25.05.22, een concessie – overeenkomst wenst af te sluiten met TM TaaS, die haar toelaat de verkeersveiligheid aanzienlijk te verhogen zonder dat hier een hoge investeringskost tegenover staat;
Overwegende dat de finale concessie – overeenkomst en het addendum voldoen aan de voorwaarden zoals vooropgesteld door het Agentschap Binnenlands Bestuur, nu alle opmerkingen aangaande het model van de concessie – overeenkomst opgenomen in het advies van het Agentschap van Binnenlands Bestuur d.d. 25.05.22, in onderling overleg met TM TaaS werden verwerkt in de finale concessie – overeenkomst en het addendum;
Overwegende dat het model van de concessie – overeenkomst en het addendum integraal toegevoegd worden aan dit besluit;
Overwegende dat de firma TM TaaS (Trajectcontrole as a service), een consortium bestaande uit de firma’s Trafiroad (hardware), Macq Mobility (software) en Intouch (software), een gehomologeerd systeem met geïntegreerde GAS verwerkingssoftware van A tot Z heeft ontwikkeld om deze snelheidsovertredingen te controleren via automatische vaststellingen.
Overwegende dat TM TaaS het exploitatierisico draagt en verantwoordelijk is voor de realisatie, exploitatie, onderhoud en financiering van het systeem van trajectcontroles en in ruil hiervoor recht heeft op een concessievergoeding van 24 EUR (exclusief B.T.W.) per verwerking van een vaststelling, waarbij de factuur binnen de 45 dagen betaalbaar is;
Overwegende dat het lokaal bestuur in staat voor het aanleveren van een energiecontract voor de camera’s en dat de lokale politiezone in staat voor het tijdig verwerken van kandidaat – overtredingen door een daartoe bevoegde vaststeller, die wettelijk een operationeel lid van de politie dient te zijn en dat de verdere procedure dient te worden afgehandeld door de sanctionerend ambtenaar van het lokale bestuur;
Overwegende dat de autonomie van de gemeente als wegbeheerder op elk moment gevrijwaard blijft;
Gelet op het feit dat TM TaaS het exploitatierisico draagt is de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing;
Gelet op het feit dat de voorgestelde overeenkomst een concessie van diensten betreft, overeenkomstig artikel 2, 7° van de concessiewet van 17.06.16, waarvan de geraamde waarde per traject gemiddeld geschat wordt op 381.931,11 EUR;
Overwegende dat een veertiental trajecten indicatief zouden kunnen passen in deze raming, waarbij dient opgemerkt dat deze raming richtinggevend is en steeds kan bijgestuurd worden;
Overwegende dat deze raming substantieel lager is dan het drempelbedrag van 5.382.000 EUR, zoals vastgelegd in artikel 3 § 1, tweede lid van de concessiewet van 17.06.16, zodat de concessiewet niet van toepassing is, waaronder de strikte transparantie – en bekendmakingsverplichting, maar desniettemin onderworpen blijft aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
Overwegende dat, de concessiewetgeving hoewel strikt gezien niet van toepassing, artikel 43 voorziet in verschillende wettelijke uitzonderingsgronden op de bekendmakingsverplichting, waaronder in geval van een technisch monopolie waarover TM Taas in deze sector beschikt;
Gelet op artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de selectie van de trajecten, binnen het kader van de goed te keuren concessieovereenkomst, meer bepaald zolang de waarde van de concessieovereenkomst lager blijft dan het grensbedrag zoals opgenomen in artikel 3 §1, tweede lid van de concessiewet van 17.06.16, aan het college van burgemeester en schepenen delegeren, waarbij het besluit overeenkomstig de artikelen 286 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur zal gepubliceerd en bekend gemaakt worden;
Overwegende dat deze delegatie aan het college van burgemeester en schepenen het mogelijk maakt om op basis van de verschillende parameters op vlak van verkeersveiligheid trajecten te selecteren op een flexibele en adequate werkwijze;
Overwegende dat omtrent deze delegatie positief werd geadviseerd door het Agentschap van Binnenlands Bestuur d.d. 13.05.22;
Overwegende dat het gemeentebestuur ernaar streeft om in samenspraak met TM Taas verschillende trajecten in de loop van 2023 te activeren;
Overwegende dat de mobiliteitscommissie heeft geadviseerd om begin 2023 te starten met 3 trajecten en dat er na positieve evaluatie in 2023 gefaseerd bijkomende trajecten kunnen worden toegevoegd;
Overwegende dat in de 5 opvolgende jaren ook bijkomende trajecten kunnen toegevoegd worden;
Overwegende dat de trajecten voor trajectcontrole moeten voldoen aan de volgende kenmerken:
Overwegende dat de exacte trajecten in beperkte mate nog kunnen gewijzigd worden afhankelijk van technische noodwendigheden;
Overwegende dat het starten met trajectcontroles binnen de politiezone Lanaken - Maasmechelen (ook de gemeente Lanaken heeft dit voornemen) ook reeds werd doorgesproken met de lokale politie;
Overwegende dat de indicatieve tijdslijn de volgende is:
05.10.22: advies gevraagd aan het Politiecollege
18.10.22: goedkeuring gevraagd aan de Politieraad
18.11.22: principiële goedkeuring gevraagd aan CBS
Gelet op de wet van 16.03.68 inzake de politie over het wegverkeer, zoals gewijzigd;
Gelet op het Verzameldecreet van 07.10.20;
Gelet op Artikel 29 quater van de wet van 16.03.68 inzake de politie over het wegverkeer;
Gelet op de Wet betreffende de concessie – overeenkomsten van 17.06.16 en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de wet van 24.06.13 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 21.12.13 tot vaststelling van de kwalificatie – en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.17;
Gelet op artikel 40 § 1 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.17 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het Verzameldecreet van 07.10.20;
De wet van 16.03.68 inzake de politie over het wegverkeer, zoals gewijzigd;
Artikel 29 quater van de wet van 16.03.68 inzake de politie over het wegverkeer;
Wet betreffende de concessie – overeenkomsten van 17.06.16 en haar uitvoeringsbesluiten;
De wet van 24.06.13 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het Koninklijk Besluit van 21.12.13 tot vaststelling van de kwalificatie – en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.17;
Artikel 40 § 1 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.17 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad;
/
De gemeenteraad gaat over tot goedkeuring van de concessie – overeenkomst met TM TaaS (Macq – Trafiroad), met administratieve zetel te 1140 Brussel, Luchtschipstraat 2 en met ondernemingsnummer BE762.621.324, in de vorm van een concessie – overeenkomst van diensten met oog op het implementeren van automatische trajectcontroles op het gehele grondgebied van de gemeente bij toepassing van GAS 5.
De gemeenteraad delegeert in uitvoering van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017, de bevoegdheid tot het selecteren van de trajecten binnen het grondgebied van de gemeente Maasmechelen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
De selectie van de trajecten kan enkel gebeuren door het College van Burgemeester en Schepenen zolang de waarde van de concessie lager blijft dan het grensbedrag zoals opgenomen in artikel 3 §1, tweede lid van de concessiewet van 17 juni 2016.