Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_GR_00138 - Subsidiereglement verfraaiing en verduurzaming van handelspanden

Gemeenteraad
di 28/06/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Georges Lenssen, voorzitter; Raf Terwingen, burgemeester; Herbert Coox, schepen; Tanja Imbornone, schepen; Mustafa Uzun, schepen; Marleen Kortleven, schepen; Inge Opsteijn, schepen; Corrie Bemelmans, schepen; Johan Wolk, schepen; Rik Aussems; Nicole Claesen; Kim Claessens; Gerard Colson; Alice Deckers; Daan Deckers; Eren Dokmeci; Freddy Dolmans; Alyssa Gallo; Ingrid Gutschoven; Romain Hamers; Eef Hermans; Serdar Karali; Zehra Kolkiran; Jos Lambrichts; Elvire Martens; Mike Maussen; Mario Quagliara; Mieke Ramaekers; Bernd Smeets; Stefan Thorez; Erik Ver Berne; Alex Vossen; Ronny Westhovens; Sabine Bervaes, algemeen directeur

Secretaris

Sabine Bervaes, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00138 - Subsidiereglement verfraaiing en verduurzaming van handelspanden

Aanwezig

Georges Lenssen, Raf Terwingen, Herbert Coox, Tanja Imbornone, Mustafa Uzun, Marleen Kortleven, Inge Opsteijn, Corrie Bemelmans, Johan Wolk, Rik Aussems, Nicole Claesen, Kim Claessens, Gerard Colson, Alice Deckers, Daan Deckers, Eren Dokmeci, Freddy Dolmans, Alyssa Gallo, Ingrid Gutschoven, Romain Hamers, Eef Hermans, Serdar Karali, Zehra Kolkiran, Jos Lambrichts, Elvire Martens, Mike Maussen, Mario Quagliara, Mieke Ramaekers, Bernd Smeets, Stefan Thorez, Erik Ver Berne, Alex Vossen, Ronny Westhovens, Sabine Bervaes
Stemmen voor 33
Mustafa Uzun, Mieke Ramaekers, Tanja Imbornone, Johan Wolk, Bernd Smeets, Marleen Kortleven, Alice Deckers, Herbert Coox, Ronny Westhovens, Daan Deckers, Rik Aussems, Elvire Martens, Alyssa Gallo, Eef Hermans, Inge Opsteijn, Ingrid Gutschoven, Eren Dokmeci, Kim Claessens, Mario Quagliara, Alex Vossen, Raf Terwingen, Georges Lenssen, Erik Ver Berne, Corrie Bemelmans, Gerard Colson, Jos Lambrichts, Romain Hamers, Serdar Karali, Stefan Thorez, Zehra Kolkiran, Mike Maussen, Nicole Claesen, Freddy Dolmans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00138 - Subsidiereglement verfraaiing en verduurzaming van handelspanden 2022_GR_00138 - Subsidiereglement verfraaiing en verduurzaming van handelspanden

Motivering

Argumentatie

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op het Ministerieel besluit tot het organiseren van de oproep gericht aan steden en gemeenten tot indiening van voorstellen ter cofinanciering van gemeentelijke subsidiereglementen met het oog op de verfraaiing en verduurzaming van handelspanden in het kader van het relanceplan “Vlaamse Veerkracht”, inwerking getreden op 01 april 2022;

Gelet op de handleiding “Cofinanciering van gemeentelijke subsidiereglementen met het oog op de verfraaiing en verduurzaming van handelspanden” van het Agentschap Innoveren en Ondernemen;

Gelet op het meerjarenplan 2020 – 2025 van de gemeente Maasmechelen van 17 december 2019, zoals gewijzigd;

A.
Overwegende dat op basis van bovengenoemd Ministerieel besluit de minister onder voorwaarden subsidies kan verlenen aan een gemeente voor een voorstel ter cofinanciering van een gemeentelijk subsidiereglement dat tot doel heeft handelspanden in de kern te verduurzamen of te verfraaien;

Overwegende dat een dergelijk gemeentelijk subsidiereglement werd opgemaakt, als bijlage bij dit besluit gevoegd en er integraal deel van uitmakende en dat thans ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;

Dat dit reglement, in navolging van bovengenoemd Ministerieel besluit, de stimulering beoogt van het verfraaien en het verduurzamen van handelspanden;

Dat het meer bepaald gaat om gemeentelijke premies voor:

  1. Gevelverfraaiing;
  2. Vergroening van handelspanden;
  3. Zuinig energieverbruik;
  4. Bewerkstelligen van een geoptimaliseerde indeling, zoals het vergroten, verkleinen of opdelen van het pand;
  5. Een verweving met andere functies;

Dat de te subsidiëren onderdelen in het gemeentelijke voorstel van subsidiereglement werden overgenomen uit het bovengenoemd Ministerieel besluit nu de uitgangspunten van het Ministerieel besluit volledig aansluiten bij de gemeentelijke visie;

B.
Dat immers de gemeente Maasmechelen steeds haar handelskernen heeft trachten te ondersteunen met als doel de aantrekkingskracht ervan te verhogen en de uitstraling en kwaliteit van handelspanden te verbeteren, o.a. door middel van toekenning van subsidies voor gevelrenovaties In Eisden, verspreid over twee periodes (Eind jaren ’90, periode 2010 – 2012);

Overwegende dat inmiddels weer heel wat jaren zijn verstreken en een nieuwe kwaliteitsinjectie zeker is aangewezen waarbij rekening wordt gehouden met thans maatschappelijk relevante ontwikkelingen;

Overwegende dat de traditionele handelskernen te Eisden en Mechelen – aan – de – Maas, een transitie hebben ondergaan waarbij doorheen de tijden heel wat handelsactiviteiten, in het bijzonder de klassieke shoppingfunctie, zijn afgenomen, soms zelfs zijn verdwenen en werden vervangen door nieuwe handelsformules, horeca, (overheids)diensten,…

Overwegende dat zeker de traditionele Eisdense kern een metamorfose heeft ondergaan in de zin dat de traditionele handelsstraten Pauwengraaf, Kruindersweg, Oude Baan zijn veranderd van een geheel van aangesloten funshopping naar eerder zgn. runstraten met heel wat dienstverleners, speciality en horecazaken;

Dat de kern Mechelen – aan – de – Maas dan weer eerder zijn imago van wat nu vaak als “bedrijvige kern” wordt omschreven doorheen de tijden heeft versterkt, in de zin dat hier de mix tussen allerlei functies zich steeds verder heeft ontwikkeld;

Dat de uitgebreide voorzieningen op het vlak van dagelijks aanbod, gecombineerd met een geheel van diensten, zowel publieke actoren (gemeentehuis, rechtbank, sociaal huis,….) als private dienstenverstrekkers, horeca en zelfs de aanwezigheid van creatievelingen deze uitstraling bevestigen en versterken;

Dat deze evoluties vaak hun oorsprong vinden in bovenlokale ontwikkelingen waar een gemeente niet direct vat op heeft maar een geheel van nieuwe uitdagingen biedt waarop ze wel kan inspelen;

Overwegende dat deze evoluties tot gevolg hebben dat handelspanden van “vroeger” thans niet meer beantwoorden aan de actuele noden;

Dat pandeigenaars en potentiële investeerders moeten overtuigd en gestimuleerd worden om hun onroerend goed te up – daten zodat de gebouwen weer dienstig worden voor hedendaagse ontwikkelingen en tendensen;

Dat financiële stimuli hierbij kunnen helpen;

C.
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen recent een studie “Naar de kern” alsook een brandingplan heeft laten opmaken;

Dat beide studies een inspiratiebron vormen om aan de thans gevormde kernen een nieuw elan te geven, rekening houdende met nieuwe tendensen en ontwikkelingen;

Dat deze studies aangeven dat – hoewel de kernen zich anders hebben ontwikkeld – in beide gevallen kan ingezet worden op een verregaande vorm van “rewilding”, wetende dat de gemeente Maasmechelen met haar Nationaal Park Hoge Kempen en rivierpark Maasvallei zich dienaangaande in een unieke positie bevindt;

Dat dit Nationale Park Hoge Kempen de volledige westelijke helft van de gemeente Maasmechelen beslaat terwijl het rivierpark Maasvallei de oostelijke kant voor haar rekening neemt waardoor het verstedelijkte gebied met de daarin gelegen twee aangehaalde kernen als het ware omarmd wordt door natuur;

Dat deze omgekeerde beweging, m.n. de natuur (terug)brengen in het verstedelijkte gebied, nauw aansluit bij hetgeen alle hogere overheden nastreven in hun beleid, gericht op “green”, “clean” en “smart”;

Overwegende dat deze doelstellingen ook vervat zijn in het gemeentelijke meerjarenplan 2020 – 2025;

Dat vergroening in de zin van “rewilding” zoals opgevat door de gemeente Maasmechelen uitgebreid aan bod komt in zowel het dossier “Naar de Kern” als in het brandingplan;

Dat “rewilding” niet het aanleggen is van traditionele groene perkjes voorzien van op precieze afstand onderling aangebrachte bloemen en planten;

Overwegende daarentegen dat de robuustheid, het ruwere van de natuur zoals deze zich etaleert in de twee bovengenoemde parken moet terug te vinden zijn in beide kernen, eenmaal de “rewilding” is uitgerold;

D.
Dat de gemeente Maasmechelen zo onder meer het voornemen heeft om een aantal straten gelegen in de kernen opnieuw aan te leggen, of daar zelfs al mee bezig is;

Dat dit o.a. het geval is voor de traditionele handelsstraten Pauwengraaf en Dr. Haubenlaan, zijnde de “echte kern” van de kern;

Dat voorts de aanleg van de zgn. Spartacusverbinding in het centrum van Mechelen – aan – de – Maas heel wat kansen biedt om het kerngevoel te versterken;

Overwegende dat deze bovengenoemde werken gepaard gaat met heel wat ontharding, een hedendaagse verkeersafwikkeling maar bovenal het binnenhalen van “ruiger” groen als duidelijke verwijzing naar de natuur van het Nationaal Park Hoge Kempen en het rivierpark Maasvallei;

Overwegende dat deze uitrol ondertussen is opgestart, m.n. door de deels al uitgevoerde werken Dr. Haubenlaan en de heraanleg van het plein voor het gemeentehuis, beide locaties deel uitmakende van de kern Mechelen – aan – de – Maas;

Dat bij de uitvoering van de werkzaamheden er bijzondere aandacht wordt besteed aan het gebruik van duurzaam verantwoorde materialen wat o.a. tot uiting komt in het aanwenden van bouwmaterialen die enkel bestaan uit gerecycleerde onderdelen;

Dat de gemeente Maasmechelen deze horizontale “rewilding” van het openbaar domein graag een verticale beweging ziet maken in de gevels van de panden die samen de kern “Eisden” en de kern “Mechelen – aan – de – Maas” vormen;

Dat de creatie van groengevels, de aanleg van binnentuinen en groendaken deze verticale rewilding vorm kunnen geven;

E.
Overwegende dat deze vergroeningsoperaties in beide kernen mee een kader scheppen voor potentiele investeerders;

Dat een en ander moet bijdragen aan een investeringsklimaat dat in het bijzonder ondernemers moet aantrekken die “groen”, “natuur”, “duurzaamheid”,…hoog in het vaandel dragen;

Dat – het weze herhaald – de aanwezigheid van een Nationaal Park Hoge Kempen en een rivierpark Maasvallei hierbij een bijzonder grote troef is en kansen biedt voor ondernemers, temeer wanneer deze parken als het ware tot in de kernen worden gebracht;

Dat tevens het bestaande ondernemersapparaat wordt uitgenodigd om in te zetten op deze tendensen;

Dat, rekening houdende met een aantal maatschappelijke evoluties, deze thema’s ook worden gedragen door de burgers, in het bijzonder de jongeren, zijnde de klanten van morgen;

Dat een centrummanager in beide kernen actief wordt ingezet om het geheel van subsidies kenbaar te maken en zowel pandeigenaars en ondernemers – uitbaters zal trachten te overtuigen van de meerwaarden van de investeringen waarvoor subsidies worden aangereikt;

F.
Dat de aan te reiken subsidies aanzienlijk maar ook niet onbeperkt zijn;

Dat het aangewezen is om vooral ingrepen te stimuleren die een wezenlijk verschil maken;

Dat het voorts opportuun is om in eerste instantie de subsidies aan te reiken in die delen van de kernen waar werken zullen uitgevoerd worden zodanig dat deze locaties in hun geheel een nieuw, aantrekkelijk uitzicht krijgen;

Overwegende dat bovengenoemd Ministerieel als voorwaarde voor het bekomen van een cofinanciering oplegt dat de kern op een ondubbelzinnige manier wordt afgebakend;

Dat om bovenstaande redenen dan ook wordt geopteerd om de subsidies te verlenen te Eisden voor handelszaken, gevestigd langs Pauwengraaf en in Mechelen – aan – de – Maas voor handelszaken, gevestigd langs Dr. Haubenlaan en Rijksweg (gedeelte tussen Boudewijnlaan en Koning Albertlaan en gedeelte tussen Hermanslaan en Collegestraat);

G.
Overwegende dat het aanreiken van subsidies de gewenste ontwikkelingen kunnen stimuleren, zelfs kunnen versnellen;

Dat dit reglement voorziet in verschillende vormen van subsidietypes waarbij er verschillende subsidiepercentages worden toegepast;

Dat het opzet van dit reglement o.a. het terugdringen van structurele leegstand is waardoor er in een hoger subsidiepercentage is voorzien voor werken die worden uitgevoerd aan zgn. leegstaande gebouwen en leegstaande bedrijfsruimten;

Dat voorts ook in een hoger subsidiepercentage wordt voorzien ingeval het gaat om vergroening van handelspanden;

Dat het vergroenen van panden een relatief nieuw gegeven is met belangrijke meerwaarden zoals CO2 – en stikstofreductie maar anderzijds verschillende vormen van vergroening ook een kost met zich meebrengen inzake onderhoud;

Dat voorts een maximumcofinanciering van 100.000 euro wordt voorzien zonder dat deze Vlaamse tussenkomst meer dan 30% kan bedragen van de door de aanvrager gemaakte kosten;

Dat de in het reglement voorziene subsidiepercentages per subsidietype hetzij 50%, hetzij 60% bedragen;

Dat 50% van de toegekende subsidies derhalve worden gedragen door de gemeente Maasmechelen dan wel de Vlaamse Overheid, dit binnen de perken van de in het gemeentelijke meerjarenplan voorziene krediet en rekening houdende met de voorwaarden opgelegd door de Vlaamse Overheid;

Dat de gemeente Maasmechelen steeds instaat voor de uitbetaling van de volledige subsidie en vervolgens het gedeelte van de Vlaamse Overheid ontvangt, dit overeenkomstig de bepalingen van het Ministerieel besluit tot het organiseren van de oproep gericht aan steden en gemeenten tot indiening van voorstellen ter cofinanciering van gemeentelijke subsidiereglementen met het oog op de verfraaiing en verduurzaming van handelspanden in het kader van het relanceplan “Vlaamse Veerkracht”, inwerking getreden op 01 april 2022;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het subsidiereglement "verfraaing en verduurzaming van handelspanden", als bijlage bij dit besluit gevoegd en er integraal deel van uitmakende, goed.