Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 30 §2 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende goedkeuring "politieverordening overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties";
Overwegende dat in tegenstelling tot het initiële doel, lachgas soms ook recreatief gebruikt wordt met als doel het opwekken van een roeseffect (oneigenlijk gebruik van lachgas);
Overwegende dat aan het oneigenlijk gebruik/inhaleren van lachgas tal van ernstige risico's zijn verbonden, vooral als men het frequent gebruikt, grote hoeveelheden inhaleert of het op een onveilige manier gebruikt;
Overwegende dat het oneigenlijk gebruik van lachgas onder meer kan leiden tot misselijkheid, bewustzijnsverlies, neurologische aandoeningen, hart- en vaatziekten en zelfs de dood;
Overwegende de ontvlambaarheid van lachgas, waardoor onoordeelkundig gebruik kan leiden tot ernstige brandwonden;
Overwegende dat het gebruik van lachgas wanneer men zich begeeft in het verkeer of op de openbare weg niet alleen de veiligheid van de gebruiker zelf maar ook de veiligheid van de andere weggebruikers ernstig in het gedrang brengt;
Overwegende dat het gebruik van lachgas derhalve een ernstig gevaar betekent voor de openbare veiligheid en gezondheid van personen;
Overwegende dat het oneigenlijk gebruik van lachgas overlast kan veroorzaken;
Overwegende dat het derhalve noodzakelijk is dat in een aantal gevallen de lachgasflessen/-capsules bestuurlijk in beslag worden genomen als preventieve maatregel;
Overwegende dat overeenkomstig de richtlijnen opgenomen in de permanente onderrichting van de politiezone LaMa bij vaststellingen inzake het illegaal verhandelen of het in bezit zijn van lachgas met het oog op het gebruik ervan als roesmiddel, de recipiënten met lachgas bestuurlijk in beslag worden genomen;
Overwegende dat tot de vernietiging moet worden besloten door de burgemeester als bevoegde overheid van bestuurlijke politie, tevens verantwoordelijk voor het nemen van alle dringende en noodzakelijke maatregelen om de openbare veiligheid en gezondheid van de bezoekers en inwoners van Maasmechelen op een adequate manier te vrijwaren;
Overwegende de ernstige veiligheidsrisico's ten gevolge van het oneigenlijk gebruik van lachgas waardoor de vernietiging van de recipiënten met lachgas de enige mogelijkheid is om te verhinderen dat de houder, bezitter of eigenaar deze stoffen opnieuw in zijn bezit zou krijgen en alsnog zou verhandelen en/of gebruiken met het oog op het opwekken van een roeseffect;
Overwegende dat dit besluit erop gericht is de openbare veiligheid van iedereen in Maasmechelen op een zo effectief en evenwichtig mogelijke wijze te verzekeren;
Overwegende dat lachgas (distikstofmonoxide) een gevaarlijk broeikasgas is en volgens VLAREM II geclassificeerd is onder gevaarlijke oxiderende gassen zijn er specifieke voorwaarden verbonden aan de opslag, het transport en de vernietiging van de recipiënten en de inhoud;
Overwegende dat enkel erkende afvalverwerkers kunnen overgaan tot de vernietiging van de recipiënten en de inhoud;
Overwegende dat de gemeente Maasmechelen hiertoe een overeenkomst met de firma SGS EWACS NV heeft afgesloten;
Overwegende dat de gemeente de vernietigingskosten van de lachgasflessen/-capsules en de inhoud door middel van de controlled lease methode aan de erkende verwerker betaalt;
Overwegende dat, om deze kosten die door bestuurlijke maatregel gegenereerd worden, te kunnen recupereren, deze opgenomen dienen te worden in een retributiereglement.;
Overwegende dat de kosten die een bestuurlijke inbeslagname met zich meebrengt, dienen doorgerekend te worden aan de oneigenlijke gebruiker van het lachgas. Het is immers door de het oneigenlijk lachgasgebruik en het gevaar dat dit voor de gemeenschap vormt dat deze kosten gemaakt dienen te worden;
Overwegende dat de retributie uit twee delen bestaat: enerzijds wordt er een forfaitaire kost aangerekend voor het ophalen van de lachgasflessen/-capsules en anderzijds zijn er de kosten voor de milieuconforme vernietiging van de lachgasflessen/-capsules en de inhoud;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Met ingang vanaf heden en voor een termijn eindigend op 18 augustus 2026 wordt op het grondgebied van de gemeente Maasmechelen een retributie gevestigd op de vernietiging van de lachgasflessen/-capsules in het kader van het oneigenlijk lachgasgebruik.
In dit reglement wordt verstaan onder:
De retributie bestaat uit twee delen en wordt als volgt vastgesteld:
Deel 1: forfaitaire ophaalkosten:
Deel 2: vernietigingskosten :
De retributie is verschuldigd door de persoon die op het moment van de vaststellingen het lachgas oneigenlijk gebruikte en/of de lachgasflessen/-capsules bij zich had. Deze persoon wordt geacht de eigenaar te zijn van de lachgasflessen/-capsules, behoudens tegenbewijs.
De totale retributie is verschuldigd via overschrijving binnen de 15 dagen na toezending van de factuur.
De 'onbetwiste' en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. De 'betwiste' en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekend gemaakt.