Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op artikel 135, tweede lid van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op artikel 30 van de Wet op het politieambt van 5 augustus 1992 betreffende de bestuurlijke inbeslagneming;
Gelet op de Richtlijn 02/2021 Parket Limburg;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 april 2018 tot goedkeuring van het protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 december tot goedkeuring van het addendum aan het protocolakkoord met het parket en de goedkeuring van de politieverordening 'overlastfenomenen sanctioneerbaar met gemeentelijke administratieve sancties';
Gelet op de akkoordverklaring met de raamovereenkomst voor het takelen en bewaren van voertuigen in kader van de bestuurlijke inbeslagname 2022-2025, naar aanleiding van de mandaatstelling aan de gemeente Lanaken, en de gunning van de opdracht aan de Garage Vanderveken B.V.B.A, door het college van burgemeester en schepenen d.d. 12.08.22;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 06.09.22 tot goedkeuring van het retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en stalling van voertuigen;
Overwegende dat dit retributiereglement past in het project rond verkeershandhaving en bestuurlijke aanpak van criminaliteit, meer bepaald voert de politie samen met de Gemeente Maasmechelen de strijd tegen onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders;
Dat gemeenten immers worden geconfronteerd met een toename van chauffeurs die roekeloos en asociaal rijgedrag vertonen en zo een acuut gevaar creëren voor andere weggebruikers en/of omstaanders;
Dat dit rijgedrag, minstens potentieel, andere weggebruikers en omstaanders in gevaar brengt, is het aangewezen dat de nodige maatregelen worden genomen die de openbare orde vrijwaren en garanderen;
Dat om hierop gepast te kunnen reageren, werd beslist om, naast de vervolging door het parket van verkeersinbreuken, ook de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen mogelijk te maken;
Overwegende dat in dat kader de burgemeester bevoegd is om de nodige maatregelen te nemen die de openbare orde vrijwaren en garanderen;
Dat de tijdelijke bestuurlijke inbeslagname derhalve een veiligheidsmaatregel is om het acute gevaar te voorkomen en/of te stoppen;
Overwegende dat het college van burgmeester en schepenen hiertoe de akkoordverklaring met de raamovereenkomst voor het takelen en bewaren van voertuigen in kader van de bestuurlijke inbeslagname 2022-2025, naar aanleiding van de mandaatstelling aan de gemeente Lanaken, en de gunning van de opdracht aan de Garage Vanderveken B.V.B.A, op 12.08.22 goedkeurde;
Overwegende dat vervolgens de gemeenteraad het retributiereglement op 06.09.22 goedkeurde op basis waarvan de kosten van de bestuurlijke inbeslagname verhaald kunnen worden op overtreder;
Overwegende dat met het oog op de administratieve uitvoering van de bestuurlijke maatregel betrokken partijen (gemeente Maasmechelen, politiezone LAMA en parket) informatie, meer bepaald gerechtelijke informatie omtrent de omstandigheden van de verkeersinbreuken, dienen te kunnen uitwisselen met elkaar en dit conform de Richtlijn 2/2021 van de Procureur des Konings omtrent het bestuurlijk beslag wegens gevaarlijk rijgedrag van 9 maart 2021;
Overwegende dat hiervoor een addendum dient goedgekeurd te worden bij het bestaande protocol inzake bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid, goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 april 2018;
Dat in dit addendum bij het “Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid” derhalve aan de lijst van criminaliteits– en onveiligheidsfenomenen en/of domeinen in deel IV, hoofdstuk 1 (materieel toepassingsgebied) van het Protocolakkoord het volgende fenomeen wordt toegevoegd: onverantwoord rijgedrag waardoor acuut gevaar wordt gecreëerd voor andere weggebruikers en omstaanders.
Dat het college van burgmeester en schepenen het addendum op 23.09.22 principieel goedkeurde;
Dat dit addendum in werking treedt op 11 oktober 2022, zijnde de datum van goedkeuring door de gemeenteraad.
/
De gemeenteraad keurt het addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid goed.
Het addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid treedt in werking op 11 oktober 2022.
Het addendum bij het Protocolakkoord bestuurlijke handhaving criminaliteit en onveiligheid wordt bekend gemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Afschrift van dit besluit aan de volgende partijen:
- de korpschef van de politiezone Lanaken-Maasmechelen;
- de griffie van de procureur des Konings Limburg;
- de griffie van het arbeidsauditoraat arrondissement Antwerpen;
- de directeur- coördinator van de coördinatie - en steundirectie en de gerechtelijke directeur van de federale politie.