Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat er een gebiedsdekkende maatregel van toepassing is in de Ruiterstraat:
- afbakening bebouwde kom;
Gelet op het voorstel van de dienst Mobiliteit om in de Ruiterstraat, ter hoogte van de Uikhoverstraat, verdrijvingsvlakken aan te brengen ter versmalling van het kruispunt;
Gelet op het positief advies van de mobiliteitscommissie;
Gelet op het besluit van het schepencollege van 28 oktober 2022 om akkoord te gaan met de versmalling van de Ruiterstraat door middel van verdrijvingsvlakken ter hoogte van de Uikhoverstraat;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Op de Ruiterstraat ter hoogte van de Schoorstraat geldt:
de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door:
- een plateau.
Op de Ruiterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Schoorstraat geldt:
de bestuurders moeten voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Op de Ruiterstraat vanaf de Schoorstraat over een lengte van 2 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Ruiterstraat vanaf de Uikhoverstraat over een lengte van 15 meter geldt:
het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep die het naderen van de doorlopende streep aankondigt te overschrijden, behalve om in te halen,
om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen;
het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.
Op de Ruiterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Uikhoverstraat geldt:
de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen;
de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5;
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Op de Ruiterstraat ter hoogte van de Uikhoverstraat geldt:
bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.4 van de wegcode.
Volgend aanvullend reglement wordt opgeheven:
Niet van toepassing.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.