Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 02.07.2019 houdende de laatst goedgekeurde wijziging rechtspositieregeling gemeentepersoneel;
Gelet op de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor personeel van gemeente en ocmw;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13.11.2020 houdende de principiële goedkeuring van de wijziging rechtspositieregeling;
Gelet op het protocol inzake wijziging rechtspositieregeling met het akkoord van de vakbondsorganisaties van 28.10.2020;
Overwegende het positief advies van het managementteam op 22.06.2020;
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel van gemeente en ocmw.
De wijzigingen per artikel zijn de volgende:
Art.4: externe personeelsmobiliteit mogelijk tussen gemeente en OCMW én tussen lokale overheden onderling
Art.9: bekendmaking vacature via website en verwijzing naar vacaturebericht voor indienen kandidaturen
Art.12: laatstejaars leveren bewijs van aanvraag en kandidaten voldoen uiterlijk op datum van het eind-PV aan de aanwervingsvoorwaarden
Art.16: secretaris van de jury kan deel uitmaken van de selectiecommissie
Art.18: selectietechnieken geven meer mogelijkheden. Opsomming selectietechnieken is niet-limitatief, thuisproef is mogelijk, volledige selectie op 1 dag is mogelijk, preselectie is mogelijk
Art.19: psychotechnische proef: uitslag binnen eigen bestuur blijft 1 jaar gelden
Art.21: kandidaten worden 7 dagen op voorhand verwittigd op de meest aangewezen manier (brief of e-mail)
Art.26: schrapping uit werfreserve: zonder ernstige motivatie functie weigeren, ongunstige beoordeling (bijv bij vervangingscontract)
Art.31 en 32: bepalen de volgorde :
1. werfreserve uitputten
2. uitbreiding bestaand contract of verlenging contract (mag ook recent reeds afgelopen zijn) of stagiair van afgelopen jaar. Alle personeelsleden die in aanmerking komen worden bevraagd
3. via VDAB en/of bekendmaking en/of vrijwillige sollicitaties
Art.32bis : voorziet de mogelijkheid om uitzendkrachten in te zetten
Art.37: eedaflegging: verwijzing naar Decreet Lokaal Bestuur
Art.49 tot en met 88: aanpassing van het evaluatiesysteem.
Ieder personeelslid krijgt om de 2 jaar formele feedback in de vorm van een functioneringsgesprek (geen evaluatie!) waarvan een schriftelijk verslag wordt gemaakt. Leidinggevende en personeelslid ondertekenen het verslag voor akkoord.
Bij aandachtspunten in het functioneren nodigt de leidinggevende uit voor een of meerdere bijkomende functioneringsgesprekken.
Bij ernstige tekortkomingen kan de leidinggevende een evaluatietraject opstarten door middel van een bijkomend functioneringsgesprek.
Een eerste evaluatie kan ten vroegste 3 maanden na bijkomend functioneringsgesprek waar de ernstige tekortkomingen werden aangekaart.
Een tweede evaluatie kan te vroegste 6 maanden na de eerste evaluatie.
Het evaluatietraject mag maximaal 15 maanden duren (tenzij het personeelslid langdurig ziek is).
Art.90 tot en met 106: de vormingsambtenaar wordt vervangen door de personeelsdienst
Art.114 tot en met 138: aanpassing van het doorschuiven naar een volgende salarisschaal als gevolg van het nieuwe feedbacksysteem (“zich niet in een lopend evaluatietraject bevinden”)
Art.126: toevoeging van graden A5a-A5b en A10-A10b
Art.139 tot en met 141: aanpassing selectietechnieken (cfr. art.18)
Art.162: opzegtermijn bedraagt 3 maanden per begonnen schijf van 5 jaar statutaire dienst
Art.164ter en 164quater: weglaten van opdeling OCMW/VZW/EVA
Art.210: mogelijkheid tot ecocheques (zie sectoraal akkoord 2020 voor lokale besturen). Bedrag van de maaltijdcheques wordt vastgesteld door de raad (verwijzing in plaats van vermelden van bedrag).
Art.223: Verschil in berekening van vakantiedagen tussen statutair en contractueel personeel
Art.224: ook periode van georganiseerde werkonderbreking geeft recht op vakantiedagen. Periodes met recht op ziekte-uitkering, met een maximum van 12 maanden, geven recht op vakantiedagen.
Art.229: wettelijke bepalingen opgenomen in verband met moederschapsverlof
Art.230: wettelijke bepaling opgenomen in verband met pleegzorg
Art.232: het verzuimprotocol wordt als bijlage in het arbeidsreglement opgenomen
Art.236: na ziekte terug deeltijds werken van een statutair personeelslid: AD geeft toestemming en verlengt maximaal 2 maal met telkens 3 maanden
Art.249: aanvraag bij leidinggevende, splitsing van periodes enkel mits akkoord leidinggevende
Art.250, 254 en 257: uitgangspunt zijn categorieën op basis van functiekaarten en loonschalen
Categorie 1: alle leidinggevenden (directieleden, managers en middenkader)
Categorie 2: niet-leidinggevenden D4; C3-C4; C4-C5; BV1-BV3; B1-B3; B4-B5; A1a-A2a (expert, paramedici, verpleging)
Categorie 3: niet-leidinggevenden E1-E3, D1-D3; C1-C2; C1-C3 (operationeel kader)
-Thematische verloven art 257 (federaal met motief):
Recht voor iedereen
-Vlaams Zorgkrediet art 254 (1 krediet voor alle motieven):
Vermindering met 1/5: recht voor iedereen
Categorie 1 en 2: enkel 1/5 mogelijk
Categorie 3: 1/5 en 1/2 en voltijds: recht
-Onbetaald verlof art 250:
20 dagen: gunst voor iedereen
Vermindering met 1/10 en 1/5 en voltijds: gunst voor iedereen
-Onbetaald verlof art 250bis:
Vermindering met 1/10 en 1/5: recht voor iedereen
Categorie 1 en 2: enkel 1/10 en 1/5 mogelijk
Categorie 3: 1/10 en 1/5 en 1/2 en voltijds: recht
Art.254: toevoeging van uitzonderingsmogelijkheid bij categorie 1 en 2 van Vlaams Zorgkrediet: in uitzonderlijke omstandigheden en bij gemotiveerde aanvraag kan de algemeen directeur ook ½ en volledige onderbreking toestaan
Art.256 en 256bis: omschrijving bij Vlaams zorgkrediet bij motief zorg voor een kind tot en met de leeftijd van 12 jaar en de mogelijkheid om af te wijken van de aanvraag in gehele maanden
Art.270: dienstvrijstelling voor statutair personeelslid dat door de rechtbank is aangesteld als pleegouder. Mits gemotiveerde aanvraag kan ook in andere gevallen dienstvrijstelling toegestaan worden.
Art. 274: regelt de overgang bij een ongunstig evaluatieresultaat in de lopende evaluatieperiode
Bijlage I Bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden: deze bijlage werd geactualiseerd
Bijlage II Verzuimprotocol: deze bijlage wordt uit de RPR gehaald en toegevoegd aan het arbeidsreglement
Bijlage III Formulier functioneringsgesprek: deze bijlage wordt vervangen door 'Indeling in functiegroepen'
Bijlage IV, V en VI Evaluatiedocument, Evaluatiedocument verkorte versie en Beroepsverklaring: deze bijlage vervallen
Bijlage VII Aanvraagformulier vorming: deze bijlage vervalt
Bijlage VIII Schalen van perequatie van de pensioenen: deze bijlage is bijlage II geworden
De bovenstaande wijzigingen worden van kracht met ingang van 01.01.2021.